Over 60 prosent av barn som sliter med angst har i tillegg motoriske problemer eller språkvansker. Det går fram av doktorgradsstudien "Neurodevelopmental Problems in a Clinical Sample of Children with Anxiety Disorders" av Benedicte Skirbekk.
– Det är otroligt många lärare, specialpedagoger och speciallärare som hör av sig och vill veta hur de ska arbeta med läs- och skrivsvårigheter, säger Ulrika Wolff vid Göteborgs universitet. Hon har lett en interventionsstudie som visar på lovande resultat för elever med fonologiska svårigheter.
Specialpedagogexamen bör avskaffas och en speciallärarexamen erbjudas med ytterligare en inriktning mot pedagogiskt arbete. Det föreslår Högskoleverket i sin utredning av behovet av specialpedagoger och en särskild specialpedagogexamen.
Anna Lundh har i sin avhandling undersökt två träningsmetoder som praktiserats inom BUP för att förbättra reliabilitet och validitet vid användning av CGAS.
I sommar kommer forskarstudenter och föreläsare från Sydafrika, USA, Portugal, Tyskland och Sverige att delta i en internationell sommarkurs på Högskolan i Jönköping. Kursen handlar om kartläggning av barns miljöer och tidiga insatser för barn och deras familjer inom områden som specialpedagogik, handikappvetenskap och omvårdnad.
Barn har rätt till en dokumentation av hela sin hälsa, inte enbart den fysiska hälsan. Det menar Ylva Ståhl som skrivit en avhandling om hälsojournaler i barn- och skolhälsovården. – Journalerna måste inkludera mer av den psykosociala hälsan, menar Ylva Ståhl.
Lärarna i en särskild undervisningsgrupp tog till auktoritet och disciplinära åtgärder istället för pedagogiska alternativ. Den iakttagelsen gjorde forskaren Adriana Velasquez när hon under ett år följde en särskild undervisningsgrupp med elever med diagnosen adhd. – Jag anser att lärarna inte lyssnar på sin egen röst som pedagoger och praktiker, säger hon.
Senaste decenniet har antalet elever kontinuerligt minskat på landets specialskolor. Framförallt gäller det de skolor som erbjuder tvåspråkig undervisning på teckenspråk och svenska. För att kunna förbättra måluppfyllelsen och upprätthålla en god pedagogisk miljö ser Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) över verksamheten.
Senaste decenniet har antalet elever kontinuerligt minskat på landets specialskolor. Framförallt gäller det de skolor som erbjuder tvåspråkig undervisning på teckenspråk och svenska. För att kunna förbättra måluppfyllelsen och upprätthålla en god pedagogisk miljö ser Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) över verksamheten.
Vi välkomnar nu texter till Skolportens e-tidskrift Leda & Styra från dig som verkar inom (eller engagerar dig i) ledning och styrning av förskola, skola och annan utbildning. Att publicera sig i Leda & Styra är både meriterande för dig och utvecklande för skolan.
Syftet med Hélène Lagerlöfs avhandling är att beskriva och analysera vardagen för unga i familjehem och institutioner utifrån deras tillgång till välfärdsresurser avseende skolgång, fritid och kamratrelationer.