Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 243 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Kommande avhandling om arbetslag i skolan och arbetet med elever med problemskapande beteende.

2012-05-29
Ulf Jederlund, ny doktorand på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, arbetar med en avhandling om arbetslag i skolan och deras arbete med elever i år 4–9 med problemskapande eller utmanande beteende. Många av dessa elever misslyckas i skolan, inte minst där personalen saknar kunskaper och verktyg att bemöta dem väl.    

Documentation in Child and School Health services: Mapping health information from a biopsychosocial perspective using the ICF-CY

2012-05-28
Barn har rätt till en dokumentation av hela sin hälsa, inte enbart den fysiska hälsan. Det menar Ylva Ståhl som skrivit en avhandling om hälsojournaler i barn- och skolhälsovården. – Journalerna måste inkludera mer av den psykosociala hälsan, menar Ylva Ståhl.

Musikalisk kunskapsutveckling under lupp

2012-05-24
- Pedagoger tillägnar sig musikpedagogisk definitionsmakt genom att utveckla egna musikpedagogiska teorier. Detta sker genom problemlösning i egna praktiker, vilket förutsätter ett såväl kritiskt som kreativt tänkande, säger forskaren Mats Uddholm, som studerat pedagogers musikpedagogiska begreppsapparat.
Forskning och utveckling kategorier

Kunskap om barn och ungdomar med hörselnedsättning saknas

2012-05-10
Många kommuner saknar kunskap om i vilka förskolor och skolor i kommunen hörselskadade barn och elever finns, och dessa barn och ungdomar får inte alltid det stöd de behöver. Det visar rapporten "Information, kompetens och samarbete gör skillnad för barn och ungdomar med hörselnedsättning". Läs hela rapporten här (pdf).
1242243244259