Forældreintra er ikke førstevalg, når lærerne på Heltidsundervisningen på Præstegårdsvej i Vordingborg skal i kontakt med deres elevers forældre. For dem giver Maria Akselvolls råd om forældresamarbejdet fint mening. Men de har også tiden til det, understreger de.
Børn med ADHD bliver bedre til at fokusere på en ting ad gangen, når de går til skydning i skoletiden. Det viser en ny ph.d. om DGI-projektet Fokus Skydning. Samtidig er nogle lærere blevet opmærksomme på, at de kan inddrage elementer fra idrætten i deres undervisning.
När covid-19 tvingade gymnasieskolorna att införa distansundervisning över en natt var Ådalsskolan i Kramfors välrustad. Tack vare en bra digital infrastruktur och en skräddarsydd plattform kunde skolan snabbt ställa om och hitta lösningar för elever i behov av stöd.
Vad bör en skolhuvudman, rektor eller lärare tänka på när undervisningen ska ges på distans till elever med funktionsnedsättning? Eva Rännar, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, ger några råd.
Rätt stöd i rätt tid kan vara avgörande. Garantin finns för att skolor tidigt ska uppmärksamma elever som riskerar att inte nå kunskapskraven i svenska, svenska som andraspråk eller matematik. Alla behöver hjälpas åt för att skolorna ska kunna ta ansvar för garantin. Här får du stöd i det arbetet.
Magnus Påhlman har i sin avhandling undersökt förekomsten av autism och ADHD i en hel population av barn med CP, samt att beskrivit sambanden mellan bland annat autism/ADHD och kön, CP-typ, motorisk funktion, intellektuell nivå, andra funktionsnedsättningar och typ av hjärnskada.
En stor andel elever lämnar grundskolan utan godkänt betyg i matematik. Det påverkar både deras privatliv och framtida arbetsliv. Hur kan lärare upptäcka om en elev riskerar att hamna i matematiksvårigheter, och vad ska de göra då?
Större förståelse, närmare kontakt och mer samarbete med skolmyndigheterna. Det svarade skolchefer på frågan om hur verksamheten kan förbättras. Därför har Specialpedagogiska skolmyndigheten öppnat 16 samverkanskontor över hela landet.
While teachers have less control over their remote students' learning environments, their input can be invaluable, especially for students with special needs and their families, writes Lindsay Scacco, a lead education specialist at California Virtual Academies.