Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 60 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Så uppfattar och hanterar barn med adhd sina symptom i vardagen

2020-11-09
Barn med adhd uppfattar sina symptom på olika sätt. Som brister i hjärnan, faktorer i omgivningen eller uttryck för den egna personligheten. Hur barnen uppfattar sina symptom styr också hur de hanterar dem i sin vardag, konstaterar Noam Ringer i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier

Handbok i att ge alla elever särskilt stöd

2020-10-27
Praktiska erfarenheter blandas med forskning och gör boken Specialpedagogik i praktiken, av Eva Helin Henriksson, Ingela Ulvestig, Carina Persson, Annika Norlin och Susanne Ivarsson Borg till en handbok för verksamma lärare samtidigt som den lämpar sig som kurs­litteratur på lärarutbildningen, skriver Margot Zakariasson i en recension.

Specialnummer om autism: beteendeanalys och högre utbildning

2020-10-27
Utbildningsdepartementet understryker behovet av ökad grundläggande kompetens bland framtidens lärare vad gäller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och att detta ska ges inom ramen för lärarutbildningarna, vilket är oerhört viktigt.
Forskning och utveckling kategorier

Taktil kommunikation med barn och elever med dövblindhet

2020-10-27
Vad är taktil kommunikation och hur använder man det i undervisningen? Samtal om språk och kommunikation för barn och unga med dövblindhet och hur viktigt det är att deras rätt till språk verkligen tas om hand och respekteras. Medverkande är Sofi Malmgren och Jessica Jägryd, båda rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. (webb-radio)
1596061259