Vilka strategier behöver personal i skolan ha för att kunna inkludera elever med adhd och autism? Och vad betyder synen på en diagnos för att åstadkomma inkluderande pedagogiskt arbete? I en ny dansk studie har forskaren Henrik Skovlund vid Aarhus universitet tittat närmare på olika teoretiska motsättningar om synen på diagnoser och vad de faktiskt…
Att få stöd i studiesituationen är viktigt i utbildning på alla nivåer, även på universitet och högskolor. Specialpedagogiska skolmyndigheten har tagit fram en digital version av Mentorshandboken, ett stödmaterial för mentorer som stödjer studenter med funktionsnedsättning.
Elever med funktionsnedsättning deltar oftast i idrottsundervisning utan särskilt stöd. Därför är det viktigt att de fysiska aktiviteter skolan erbjuder håller hög kvalitet, menar Karin Bertills som undersökt hur olika undervisningssätt påverkar elever i behov av särskilt stöd.
Parents of dyslexic students say that having dyslexia laws on the books is just the first step to getting help. Getting schools and districts to pay attention is more important.
Because dyslexia’s symptoms and manifestations can change over time, families, teachers, and schools understandably struggle to identify dyslexia in children. Here are some tips for recognizing those signs in English speakers and multilingual students.
Students, parents, and teachers must understand that the dyslexic’s brain isn’t “broken” or deficient, just organized in a different way. And there is specialized reading instruction specifically for the different brain structure.
There are many misperceptions about what dyslexia is and what it isn't. Getting a basic understanding can help parents, educators and students take better control of the child's learning.
Vad innebär en intellektuell funktionsnedsättning (IF) och hur påverkar den inlärningen? Peter Gröndal, lärare och läromedelsförfattare, ger en grundläggande genomgång av ord, begrepp, tillgänglig undervisning och olika kommunikationssätt. (webb-tv)
By advocating for themselves, perfecting the art of listening and by finding creative forms of self-expression, these dyslexic adults have created positive pathways for their lives and careers.
Lærere skelner mellem den normale og den afvigende elev ud fra en forestilling om den ideale elev, skriver Janne Hedegaard Hansen i en ny bog om co-teaching. Men det mindset skal vi væk fra, hvis skolen skal lykkes med inklusion, argumenterer hun.
Specialskoler beskriver typisk hele elevens udvikling i skabeloner med kasser til at skrive i, men de skemaer kan Aula ikke håndtere. Det kommer forhåbentlig, siger it-vejleder fra en pilotskole, som har gjort udviklerne af portalen opmærksom på problematikken.