Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 80 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Tag tidligt hånd om skolefravær hos børn med autisme

2019-10-29
Børn med autisme kan have særlige udfordringer i skolen, og det kan føre til langvarigt skolefravær. Opsporing, forebyggelse og tæt samarbejde mellem alle involverede er afgørende faktorer for at sikre børnenes trivsel. Se Socialstyrelsens nye webmateriale med inspiration til det gode skoleliv for børn med autisme.
Forskning och utveckling kategorier

How a school for students with dyslexia is changing the game for struggling readers — and the state conversation on reading

2019-10-24
A public school in Colorado is gaining attention for its success in educating students who have dyslexia. Some families have moved to the area and others are making long commutes so their children can attend the Academy for Literacy, Learning & Innovation Excellence, which serves students in grades two through five with small classes, daily…

Families of young children with autism spectrum disorder in Sweden: The role of culture and intergenerational support

2019-10-22
Det övergripande syftet med Rano Zakirova Engstrand avhandlingen är att identifiera och beskriva vilka miljöfaktorer som kan påverka planering och genomförande av interventioner och insatser för unga barn med autismspektrumtillstånd (AST) och deras familjer i Sverige.
Forskning och utveckling kategorier

Nytt studiepaket för dig som möter barn och elever med språkstörning

2019-10-21
Språkstörning är en diagnos som inte syns och ofta är svår att upptäcka. Den innebär att man har problem med att uttrycka sig och förstå vad andra säger och den påverkar lärandet. Språkstörning är så pass vanligt att alla måste ha kunskap om den. Nu lanseras ett nytt studiepaket som hjälper lärare att både uppmärksamma…

Tillgänglig förskola genom utbildning, stöd och kreativitet

2019-10-17
För fyra år sedan började Thea Grönqvist förskolan. Då hade personalen inga kunskaper om hur de skulle anpassa verksamheten för ett barn med den synnedsättning som Thea har. Men med stöd och kreativitet har de nu en verksamhet som fungerar för alla barn i förskolan.
1798081259