Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 95 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Daglig fysisk aktivitet för elever med NPF ger ökad koncentration och ork

2019-03-06
Med dagliga, korta fysiska rörelsepass i klassrummet ökade både energin och glädjen bland eleverna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det visar lärarna Katarina Löf Hagström och Daniel Carlberg samt motorikpedagog Maria Ståhl på Eklidens skola i Nacka. 
Forskning och utveckling kategorier

Skolerne bruger mange redskaber til at følge udviklingen hos elever med særlige behov

2019-03-05
Skolerne bruger mange forskellige redskaber til at følge deres elever med særlige behov. Det gælder både i forhold til elevernes faglige udvikling, deres alsidige udvikling og deres trivsel. Skolerne supplerer således de obligatoriske redskaber som fraværsregistrering, nationale test og karakterer med en række andre redskaber, for eksempel faglige test og strukturerede observationer. Det viser en…
Forskning och utveckling kategorier

Två planer i ett klassrum

2019-03-05
Att ligga vägg-i-vägg borde göra avståndet mellan två skolor och samverkan dem emellan till en smal sak, men riktigt så lätt är det inte. Tur är väl då att Emma Rosengren, rektor på Foucaultgymnasiet i Södertälje, har både ambition och inte minst en uthållighet för att göra skillnad. Det blev tillslut samläsning och social integrering…
Forskning och utveckling kategorier

Bekräftelsen skapar trygghet och upptäckarglädje

2019-03-05
Hur bemöter man en elev med synnedsättning och flerfunktionsnedsättning på bästa sätt? Hur gör man för att eleven ska få känna sig bekräftad och delaktig under hela skoldagen? Hur blir man som skolpersonal en mer kompetent ledsagare som lockar eleven till att utforska sin omvärld? Detta var några av de frågor som personalen på Högsbogårdsskolan…
Forskning och utveckling kategorier

De utvecklar elevhälsoteamet för att höja elevernas kunskapsresultat

2019-02-28
I Robertsfors satsar kommunen på att förändra arbetet i elevhälsan från enbart åtgärdande till förebyggande och främjande. Ett exempel på en sådan åtgärd är att lägga matematiklektioner på förmiddagen i stället för på eftermiddagen när eleverna börjar bli trötta. En så liten förändring kan betyda mycket positivt för elever med funktionsnedsättning och även för övriga elever…
1949596259