Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 97 av 259
Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":
Forskning och utveckling kategorier
Intressant fördjupning i lågaffektivt bemötande
Målet med vårt arbete är att alla elever ska lyckas så bra som möjligt. Den här boken hjälper oss att reflektera över hur vi gör, skriver specialpedagogen Veronica Ferm.
Forskning och utveckling kategorier
För lågt ställda krav gynnar inga elever
Hela vuxenvärlden ska förmedla att närvaron i skolan är viktig. Inte genom att skrämma med uteblivna betyg och arbetslöshet, det ger motsatt effekt, men genom att handfast visa att vi förutsätter skolnärvaro. I grunden handlar det om att alla elever ska få sin rätt till utbildning tillgodosedd, hävdar Malin Gren Landell
Forskning och utveckling kategorier
Hans metod fick Nils att delta i klassen
Tioåriga Nils satt mest i ett hörn och skrek åt läraren. När specialpedagogen Niclas Fohlin ville testa kooperativt lärande i klassen trodde ingen att Nils skulle kunna vara med.
Forskning och utveckling kategorier
Läsappar hjälper vid svår dyslexi
Läs- och skrivappar kan förbättra läsförmågan hos elever med grav dyslexi lika mycket som traditionell specialpedagogisk undervisning. Det visar en ny studie vid Linnéuniversitetet.
Forskning och utveckling kategorier
Robotarna rullar in
I flera kommuner testas nu humanoida – människoliknande – robotar i skolan. De kan stödja språkutvecklingen hos barn med autism, enligt forskare.
Forskning och utveckling kategorier
Många kvinnor kamouflerar sin autism
Kampen för att passa in kräver stor ansträngning. För Lina Liman kostade det nästan hennes liv. Att högfungerande kvinnor får en autismdiagnos först i tonåren eller som vuxna är inte ovanligt.
Forskning och utveckling kategorier
"Debatten om skolans matematik har fel fokus"
Låt elever slippa bli klassificerade som det ena eller andra. Låt oss dessutom inte inta skyttegravar där vi ska försvara våra egna intressen gentemot varandra. Låt oss istället diskutera det vi pedagoger, lärare och forskare tillsammans verkligen kan påverka, skriver Helena Eriksson, doktorand och specialpedagog och Inger Eriksson, professor i pedagogik.
Forskning och utveckling kategorier
Dyslexi – en kunskapsöversikt
I denna rapport beskriver professor Mats Myrberg vid Lärarhögskolan i Stockholm, ett antal olika aspekter på forskning om dyslexi och hur denna forskning under de senaste decennierna kommit att utvecklas till en mycket fruktbar mötesplats för olika vetenskapliga perspektiv. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier
Forskning och utveckling kategorier
Ulrika Wolff: Tidig intensivträning ger bäst resultat
Elever med dyslexi som erbjuds intensiv lästräning under en begräsad period får en rejäl skjuts i läsutvecklingen och har då en chans att komma ikapp sina klasskamrater. Det ger inte bara bättre läsflyt, utan också självkänsla, konstaterar läsforskaren Ulrika Wolff.
Forskning och utveckling kategorier
Mats Myrberg: Rätt pedagogik räddar 8 av 10 barn från dyslexi
Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet, är övertygad: Alla barn tjänar på en dyslexivänlig pedagogik. Det handlar absolut inte om att barnen ska lära sig läsa och skriva redan i förskolan, det finns inget som visar att det är en fördel