Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Språkstörning"

Visar sida 2 av 2

Välj typ av innehåll inom kategori "Språkstörning":

Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Språkstörning hos elever i lågstadiet

2020-10-07
Hur vet man att en elev har en språkstörning och inte bara är lite sen med språket? Ett tecken är om eleven har uttalssvårigheter, att eleven tappar ljud eller har svårt att hålla en röd tråd i en berättelse, säger skollogopeden Julia Andersson. Gör en kartläggning, säger Maria Wetterdal, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Vad är språkstörning?

2020-10-07
Språkstörning är vanligare än adhd, i genomsnitt har två elever i varje klass en språkstörning. Men vad är språkstörning? Språkstörning innebär att ha svårt att uttrycka sig eller svårt att lära in talspråk och skriftspråk, säger Marika Habbe, logoped på Specialpedagogiska skolmyndigheten. För Esra som har en generell språkstörning fick en lärare en avgörande betydelse.…
Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Språkstörning hos elever i högstadiet

2020-10-07
Hur ska eleverna på högstadiet få det stöd de behöver? Och hur ska man sätta betyg? Läraren Veronica Rogsberg har delmål för varje lektion och bryter ner stora uppgifter i flera mindre. Johanna Benfatto, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, uppmanar att bedöma eleverna kontinuerligt för att hitta belägg för elevernas kunskaper. Arbeta formativt, säger hon. (webb-tv)
Forskning och utveckling kategorier

Lärlabbet : Språkstörning hos elever i mellanstadiet

2020-10-07
Steget mellan lågstadiet och mellanstadiet är särskilt stort för elever med språkstörning, säger säger Annelie Westlund, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Arbeta extra mycket med elevernas ordförråd. Förklarar noga och repetera. Använd bildstöd, presentera inte för mycket text på en gång och var tydlig, säger läraren Emelie Rautio. (webb-tv)