Litteratur kan ge personliga och estetiska upplevelser, främja förståelse för andra människor, utveckla språkförmågan och användas i många ämnens undervisning, menar Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap.
Elever i första klass lärde sig nya ord och utvecklade sitt språk på andra sätt i samband med aktiviteter kopplade till högläsning av bilderboken Molnbullar (webbradio).
Researchers in Dublin have produced a report showing the benefits of a plurilingual approach in teaching Irish in primary schools, particularly children whose first language is not Irish or English.
Slöjdundervisning kan utveckla språket hos elever som inte har svenska som modersmål. När eleverna får känna på material, redskap och verktyg och samtidigt möta nya ord och begrepp som är specifika för slöjdande så ges möjligheter att utveckla elevernas språk. (podcast)
När det gäller undervisning för de allra yngsta bör kommunikation sättas i främsta rummet. Det menar Ingrid Pramling Samuelsson, professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet.
"Kommunikation och realistiska mål är nyckeln till en mera interkulturell förskola". Det säger professor emerita Pirjo Lahdenperä, som nyligen föreläste under en spridningskonferens om praktiknära forskningsprojekt för förskolepersonal i Göteborg.
En avhandling vid Göteborgs universitet belyser hur elever utvecklar både språkkunskaper och ämneskunskaper i skolämnen som svenska som andraspråk och fysik, i årskurs 9. För att de ska kunna förstå och uttrycka ämneskunskaper på ett nyanserat sätt behöver undervisningen anpassas, särskilt för elever som lär sig skolans ämnen på ett andraspråk.
Lyssna istället för att läsa. Och prata in text istället för att skriva den. Det kan vara framgångskoncept för en del barn och unga i skolan, visar en ny doktorsavhandling från Linnéuniversitetet. – Trägen lästräning hjälper inte alla barn. Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva i skolan, men om de…
Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids. "Viktigt är att personalen vet vilka begrepp som behöver övas och vilka böcker som passar", säger forskningsledaren Ann S. Pihlgren. Även regeringen har nyligen aviserat om en satsning för att stärka läsningen på fritidshem.
I höst genomför Nacka kommun en studie om fritidshem verksamma i Nacka. Studien fokuserar på hur elevernas språkliga utveckling främjas i fritidshemmen. Samtidigt tittar kommunen på hur andelen elever som går på fritidshem kan öka.