In this position paper, I argue that it is necessary for educators to engage with non-essentialist understandings of language and multi-sided perspectives on multilingualism to develop pedagogies that are empowering for multilingual youth in Sweden. (pdf)
Genom en fokuserad läsundervisning med digitala appar påverkades såväl tal, läsförmåga och kommunikation hos elever med intellektuell funktionsnedsättning positivt. Det visar Jenny Samuelssons avhandling.
Nya screeningverktyg inom barnhälsovården är effektiva för att identifiera tidiga språksvårigheter hos barn. Det visar två studier där 6 000 barn ingick.
Läsmetoden ”dialogic reading” används för att engagera barn och utveckla deras språkförmåga. Och en – för svenska förhållanden – ny metod ger barn möjlighet att själva skatta sitt välbefinnande.
Att lära sig sitt modersmål är antagligen det mest komplicerade vi gör i livet. Barns språkutveckling startar redan i magen när fostret lyssnar och snart efter födseln vill bebisen delta i samtal.
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.
Svenska Dagbladet och Sveriges Radio P4 Uppland berättar om Stockholms universitets stora internationella språkstudie, som nyligen publicerats i vetenskapliga tidskriften PNAS.
Genom ett systematiskt arbete med ord och teckningar utvecklades barnens läs- och skrivförmågor. Det visar Charlotta Saiho, Sarra Sassi och Alice Elmstedt på Universum förskola i sin utvecklingsartikel.
Syftet med denna modul är att du som modersmålslärare ska ha ett material att utgå ifrån vid samtal med dina kollegor om vad som kan hjälpa till att främja elevers utveckling i modersmål. Utifrån aktuell forskning tar modulen upp olika aspekter som berör elevers språkutveckling, med konkreta förslag på hur modersmålslärare kan arbeta med olika…
I denna studie visar forskarna på hur pedagogisk kunskap behöver förenas med kunskap om barns muntliga och skriftliga utveckling för att främja lärande och delaktighet för alla elever i den tidiga språkundervisningen.