Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Svenska"

Visar sida 1 av 39

Lärarpanelens favorit: Säkrare bedömning vid grupparbeten

10 november
Att urskilja elevers individuella kunskaper utifrån grupparbeten är en utmaning för lärare. I sin forskning har Johan Forsell utvecklat en modell för ett säkrare bedömningsunderlag vid grupparbeten i skolan. Nu har hans avhandling valts till Lärarpanelens favorit.

Så kan böcker och film bli dörröppnare för klimatdiskussioner

29 oktober
Dakota Lagercrantz, forskare vid Linköpings universitet, studerar hur böcker som Sagan om ringen eller Oryx & Crake kan användas i klimatundervisningen. Tidigare forskning visar att fiktion kan vara ett bra verktyg för att engagera elever, och göra klimatförändringar mer begripliga.

Angelica Granqvists doktorsavhandling – om möten mellan fiktion och verklighet

19 juni
Angelica Granqvist är lärare i svenska och engelska vid Vallentuna gymnasium. Under de senaste åren har hon kombinerat sin lärarroll med en tjänst som kommundoktorand – och i juni disputerade hon med sin avhandling om litterära boksamtal i svenska och svenska som andraspråk.
Forskning och utveckling kategorier

Samarbete med lektorer utvecklar undervisningen på Nytorpsskolan

27 maj
Nytorpsskolan i Göteborg har stöd av lektorer för att utveckla undervisningen i matematik och svenska. Fokus ligger på synliggörande pedagogik där planering, analys och utvärdering ska vila på vetenskaplig grund. Efter åtta månaders samarbete ser lärare och lektorer att elevernas delaktighet och aktivitet på lektionerna har ökat.
1239