Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "SYV"

Visar sida 1 av 4

Forskning och utveckling kategorier

Vägledning i yngre åldrar – 4 frågor till Anders Lovén

7 mars
En nyckelfaktor för att kunna arbeta tidigt med vägledning är att de som undervisar har kunskap och intresse för frågor om skola, arbetsliv och elevernas framtid. Det säger Anders Lovén, universitetslektor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.
Forskning och utveckling kategorier

VR som breddar kulturutbudet och utvecklar skolan

2022-04-28
Eskilstuna och Kungsbacka kommun arbetar med VR inom undervisning och kultur. I dagsläget används tekniken främst för elever som har svårt att ta sig till skolan av olika anledningar. Framåt ser kommunerna att VR kan bidra inom studie- och yrkesvägledning. Dessutom vill de tillgängliggöra kulturupplevelser genom tekniken och göra publiken bredare.
Forskning och utveckling kategorier

Chattbot som studievägledare på Realgymnasiet

2021-10-06
Realgymnasiet har implementerat en chattbot som svarar på presumtiva elevers frågor om utbildningen. Utöver att botten är tillgänglig dygnet runt och avlastar skolans studio- och yrkesvägledare, ger frågorna också skolan bra kunskap om vad kommande elever vill veta och vad de efterfrågar.
Forskning och utveckling kategorier

Gemensamma digitala strukturer underlättar för modersmålslärare och studiehandledare

2021-02-17
Vikten av gemensamma digitala strukturer inom en skola och över våra skolgränser har ställts på sin spets i fjärr- och distansundervisningen. Genom att vi använder Google Classroom på en bred front i Malmö får pedagoger en gemensam digital plattform, där de kan ta del av varandras lektionsupplägg och samarbeta kring elevernas inlämnade arbetsuppgifter.
Forskning och utveckling kategorier

”Vi ska handleda eleven till självständighet”

2020-12-02
Rahmatulah Sarwari har arbetat som studiehandledare och modersmålslärare i över 30 år. Sedan fem år tillbaka jobbar han med kvalitetsutveckling av studiehandledning i Malmö. "Man såg ett behov av att utveckla och förbättra studiehandledningen. Det behövde bli klarare och tydligare att man kan söka hjälp och var ansvaret ligger", säger han.
124