Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Tal- och språkutveckling"

Visar sida 7 av 16

Välj typ av innehåll inom kategori "Tal- och språkutveckling":

Marlene Halvarsson

Att arbeta ämnesövergripande med Storyline och IKT

2014-03-04
Ett ämnesövergripande projekt med Storyline och IKT i svenska och historia ökade elevernas källkritiska kunskaper och förmåga att analysera händelser i historien. Det visar en ny utvecklingsartikel från Nacka kommun.

Att bli en sån som läser. Barns menings- och identitetsskapande genom texter

2014-01-14
Vad händer efter ett barn har knäckt läskoden? Hur blir läsförståelse möjligt och texter meningsfulla? Catarina Schmidt har i sin avhandling undersökt på vilka sätt barn blir läsande och skrivande personer och vilka villkoren och möjligheterna för detta är.

Att bedöma elevers läsförståelse: En jämförelse mellan svenska och kanadensiska bedömningsdiskurser i grundskolans mellanår

2014-01-13
Vad är läsförståelse och varför sjunker svenska elevers resultat i undersökningar som PISA och PIRLS? Barbro Westlund visar i sin avhandling att kanadensiska eleverna har signifikant bättre resultat än svenska elever i läsförståelse, och med utgångspunkt i det diskuterar hon hur lärare kan bli bättre på att undervisa i läsförståelse.
167816