Samarbete mellan ämneslärare och studiehandledare är viktigt för nyanlända elevers lärande. För att stärka förutsättningarna har Frölundaskolan skapat en ny organisation och en ny roll – samordnare för studiehandledning.
For educators searching for ways to help children cope, and to deal with the potential impact on their language and communication skills, animals may provide some creative solutions.
I förskolan Fölungen börjar barnen bekanta sig med skrivandet redan som ettåringar. "Meningsfullhet, lust och intresse måste vara det som styr", säger förskolläraren Eva-Lotta Hallindemo.
För barn är det naturligt att talspråk och skriftspråk hänger ihop. I öppna, insiktsfulla samtal om språk och text utvecklas den språkliga medvetenheten och lusten för skrivande väcks, skriver forskaren Elisabeth Mellgren.
Cochleaimplantat (CI) är ett hjälpmedel som genom elektrisk stimulering av hörselnerven kan ge personer med uttalad hörselnedsättning eller dövhet möjlighet att uppfatta ljud. Men barn med CI har en ökad risk att få en fördröjd språkutveckling. Det konstaterar forskaren Michaela Socher i sin avhandling. (s.9)
När speciallärare Eva Malm ska lära de yngsta eleverna ljud och bokstavsformer använder hon en rad verktyg, bland annat ordbilder, multikuber och små plastnallar – och gosedjur, som ibland får vara med och spela spel.
Under en tid då jag jobbade i förberedelseklass, det var ett antal år sedan nu, formade jag vårt arbete så att vi både kunde jobba med SO & NO tematiskt och samtidigt jobba med språkutvecklingen i svenska, individuellt och i grupp.
En enkel idé som en boklåda i tamburen på förskolan kan bidra till barns språkutveckling visar en studie där personalen själva forskat i sin verksamhet. Barnen stannade nämligen upp och läste och pratade om böckerna i väntan på att få gå ut.
En boklåda i förskolans tambur resulterade i att barnen läste och pratade böcker medan de väntade på sin tur att få gå ut. Det visar Ann Nordbergs forskning om hur förskolor kan arbeta strukturerat med språkutveckling med tamburen som plats.
Why is language development so important in the early years? What does optimal language development look like? And, how can we best assess language development? In this edition of Researching education: Five further readings, we share five resources from around the world which investigate the development of oral language in the early years.