Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 1 av 128

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Where is the ‘WIL’ in Work-integrated Learning Research?

18 september
Research often defines Work-integrated Learning (WIL) as an educational approach that provides students with work-based experiences. In this article, we argue that this approach definition of WIL is nonsensical and maintains a research terminology that fails to capture what WIL is, namely, a multidimensional learning phenomenon. Drawing on this argument, this article aims to explore…
Forskning och utveckling kategorier

Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genrepedagogisk undervisning

10 september
I projektet Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genrepedagogisk undervisning undersöktes genrepedagogikens potential att stärka ämneslitteracitet i samhälls- och naturorienterande ämnen och i svenskämnena bland flerspråkiga elever med svenska som andraspråk. (webb-tv)

Månadens forskare: Anna-Lena Godhe

5 september
De digitala resurserna finns i skolan, men hur använder vi dem och varför? Anna-Lena Godhe är gymnasieläraren som blev forskare – nu har hon följt lärare och pedagoger i Malmö och observerat hur de använder digitala resurser och vilka konsekvenser det får för undervisningen.

Forskningsutblick: TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning

3 september
Studien handlar om hur förskolan säger sig använda TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation, i undervisning. Den visar att TAKK används i undervisningen på flera sätt, i olika situationer och miljöer, med alla och för alla - ett flerstämmigt förhållningssätt. TAKK kan vara ett verktyg inom specialpedagogisk didaktik och användas brett för att främja likvärdighet…
12128