Årgång 16, nummer 2, 2020 innehåller: Fördelar och nackdelar med treterminssystem – 5 En rapport om terminsindelningens betydelse för elevernas lärande av Emma Larsson och Catharina Tjernberg Nya rum för lärande? E-lärare som resurs för gymnasieelever 17 i ett utvidgat och digitaliserat klassrum av Ann-Christin Randahl, Christina Olin-Scheller och Marie Nilsberth. (pdf)
Undervisning kan ses som en företeelse i rörelse där gränser för dess början och slut inte låter sig fixeras. Det konstaterar Maria Olsson, Elisabeth Lindgren Eneflo och Gunilla Lindqvist som undersökt hur förskollärare ger olika innebörder åt undervisning i förskolan.
För flerspråkiga barn blir förskolans matematik mer som språkundervisning. Därmed reproducerar förskolan skillnader snarare än att plana ut dem. Det konstaterar Laurence Delacour som undersökt hur förskollärare tolkar och implementerar de matematiska målen i förskolans läroplan.
Lechen Zhang har i sin avhandling undersökt om lärare kan integrera datalogiskt tänkande och programmering i ämnet matematik och teknik trots begränsad kompetens på området.
Lärare gör tydliga val för att läromedlet ska matcha undervisningens innehåll och digitala verktyg har stor betydelse för ökad mångfald. Men facklitteraturen lyser med sin frånvaro, visar Tomas Widholm som forskat om läromedelsbruk i religionskunskap på gymnasiet.
Sofia Jusslin visar i sin avhandling att dans och litteracitet kan gynna såväl lärare som elever genom att erbjuda meningsfulla möjligheter för undervisning och lärande med jämlik betoning på dansande, läsande och skrivande.
Elever som jämför sig med sig själva lyckas bättre än elever som försöker överglänsa sina klasskamrater. Det konstaterar Anders Hofverberg som forskat om elevers motivation och hur den påverkas av klassrumsklimatet. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Hur kan den kommunala skolan utveckla kunskap kring användning av digitala verktyg på ett professionellt, och så långt det är möjligt, vetenskapligt sätt som gynnar lärandet? Det är den övergripande frågan som Annika Agélii Genlott utforskar i sin avhandling.
Elever som jämför sig med sig själva lyckas bättre än elever som försöker överglänsa sina klasskamrater. Det visar Anders Hofverbergs avhandling om elevers motivation och hur den påverkas av klassrumsklimatet. Nu har avhandlingen valts av lärarpanelen till Skolportens favorit.
Sedan tidigare hjälper pedagoghunden Lovis elever med särskilda behov på Vanstaskolan i Ösmo som en del i ett tvåårigt projekt. Men nu välkomnas även kaninerna Pi och Lyra som eleverna får ta hand om för att höja motivationen och för att lära sig mer om ansvar och relationer.