Many people believe that they have a dominant learning style, and that it’s tied to academic and career success. But the science to support this theory is weak.
Systematisk repetition av kunskaper får eleverna att bättre minnas vad de lärt sig. Det erfar lärarna Peter Habbe, Kari Maliniemi, Jenny Segerberg, Lasse Svensson, Tavga Abdulla som har skrivit en artikel om interfoliering på gymnasieskolan YBC i Nacka.
Vad betyder confiterad lax? Det är en av många frågor som dyker upp när eleverna har undervisning i svenska och yrkesämnen integrerat. Uppgiften i dag är att presentera en trerätters meny.
Education researchers Bryan Goodwin and Tracie Corner ask: Will the pandemic finally nudge us to explore the benefits of outdoor education for our youngest learners?
Before reinventing the way K-12 educators teach math, the core reasons math is taught need to be examined, Jonathan Bartlett writes in this commentary. Bartlett notes that math should be taught to help students think more clearly and that adjustments should be made to the curriculum to focus on practicing core reasoning skills before applying…
På Triangelns förskola ville man bli bättre på att erbjuda barnen estetiska lärprocesser och valde därför att satsa på skaparverkstäder i de gemensamma utrymmena. "Syftet är att barnen ska få prova olika material och tekniker, att de ska få bekanta sig med olika estetiska uttrycksformer", säger Ingela Cedervall, ateljerista på Triangelns förskola.
Mellersta Förstadsskolans kollegiala fortbildningsinsats med läscoacher fortsätter – och nu ska vårdnadshavarna involveras än mer. "Vi lyfter att man ska låta sitt barn öva läsförståelse med hjälp av lässtrategier. Självklart för oss som jobbar med det, men inte för de som inte befinner sig i skolans värld", säger Ulrika Wirgin, biträdande rektor.
Förskollärarna Linda Bjällerstedt och Sara Bergström berättar om arbetet bakom barnens äventyr. De passar också på att tipsa om hur du kan komma igång med drama och digitala verktyg.