Kindergarten is designed for young children, who learn best by doing. And while pre-literacy and math skills are covered, building block towers, playing make-believe and mastering the playground equipment are also critical elements.
Elisabeth Erikssons avhandling bidrar med beskrivningar och kunskap om den återkoppling som kommuniceras i interaktionen mellan lärare och elever på lågstadiet.
Universitet och lärosäten spelar en viktig roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Det menar redaktörerna bakom en ny antologi från Örebro universitet.
Forskaren Joakim Wendell har studerat hur lärare undervisar om historiska orsaksförklaringar. Efter många lektionsstudier och intervjuer har han identifierat tre övergripande tillvägagångssätt – främst utifrån undervisning om Hitler och andra världskriget.
Skrantaskolan har utformat en modell för att undvika oordning på lektionerna. SO-läraren Jan Zmorzynski, NO-läraren Emma Klevskog och språkläraren Nina Wilder menar att det gemensamma arbetssättet stärker elevernas studiero och förenklar lärarnas vardag.
Ny forskning visar att nästan 20 procent av eleverna i årskurs 2–5 känner sig ängsliga över att behöva prata inför klasskompisarna på engelsklektionerna.
Choklad vi köper i Sverige kan kosta hur lite som helst – trots att både klimatet och kakaobönder riskerar att betala ett högt pris för att den ska hamna här. Ett faktum geografiläraren Anna Pettersson använder i sin undervisning.
Ämnesintegrering gör att eleverna lär sig mer än de ämnen som undervisas, visar Maria Christidis nya avhandling. Med resultatet vill hon vill öka förståelse av ämnesintegrerad undervisning för ett utökat yrkeskunnande på gymnasiets Vård- och omsorgsprogram.
A New York school district is restricting tracking in middle-school math, instead enrolling students of all abilities in the same courses and, at times, having students work in pairs or small groups. The change, adopted about two years ago, was meant to close the racial divide and improve performance among students in higher-level math courses…
Teachers can build brief stretching or exercise breaks into virtual classes to improve concentration, academic performance and social and emotional health, while decreasing behavioral issues, says Kate Holmes of Springboard to Active Schools.