Mobiltelefonen, maten och kläderna. Kemin finns överallt. Ändå blir undervisningen i ämnet lätt teoretisk och lite tråkig. Det ska kemiexperter råda bot på med ett nytt digitalt läromedel.
Education technology research and development will gain additional levels of perspective with Digital Promise's launch of the new Center for Inclusive Innovation. The goal is to bring in communities of color to participate as "co-creators and collaborators" in education innovation.
An elementary-school teacher at a STEAM academy got creative with his science lesson, using a blond "Dog the Bounty Hunter"-like wig and a wave machine to deliver a virtual science experiment about erosion to second-graders. The experiment, part of a set of virtual science experiences called RadLabs.
There are three education trends that emerged during the coronavirus pandemic that are likely to continue once it has passed, several school leaders say
Skolor försöker locka nya elever genom att byta till en ”internationell profil” och börja undervisa helt vanliga skolämnen på engelska. Frågan är vad som händer med elevernas prestationer. "Risken är att det påverkar deras framtida akademiska karriär negativt", säger språkforskaren Helena Reierstam
Bristen på ett gemensamt språkbruk är ett hinder för att gymnasieelever ska förstå samband mellan teori och praktik. Det visar Niklas Rudbäcks avhandling om musikundervisning på gymnasiet.
Undervisning i musikteori utan praktiska musikexempel gör det svårt för gymnasieelever att koppla teoretiska kunskaper till sitt eget musicerande. Även bristen på ett gemensamt språkbruk är ett hinder för att eleverna ska förstå samband mellan teori och praktik, visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Ämnesintegration på gymnasiet kan ta sig i olika form – som en återkommande fråga, innehåll eller genom samverkan mellan skola och arbetsplatser. Det visar Maria Christidis som forskat om ämnesintegrerad undervisning och yrkeskunnande på gymnasiets vård- och omsorgsprogram.
Hur man som lärare hanterar en undervisningsmetod är betydligt viktigare än valet av metod enligt läraren Svante Holmberg. "Det är lärarens skicklighet i metoden man använder som ger betydelse till om det blir framgångsrikt", säger han.
Med strukturerna i kooperativt lärande skapar Sophia Oderup och Moa Danielsson mer fokus och arbetsro i klassrummen på Lindängeskolans högstadium. Att de två undervisar och planerar många arbetsområden tillsammans i skolans tvålärarsystem är en stor fördel.