Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 113 av 155

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Nyanlända elevers lärande - Att möta mångfalden i klassrummet

2020-09-21
Slutrapport från FoU-programmet Nyanlända elevers lärande. I FoU-programmet Nyanlända elevers lärande har lärare och skolledare i tre grundskolor i Örebro kommun, tillsammans med forskare från Mälardalens högskola och Ifous, sökt utveckla kunskaper och arbetssätt i syfte att förbättra förutsättningarna för nyanlända elevers lärande. (pdf)

Samtal ger lärare möjlighet till ämnesdidaktisk utveckling

2020-09-21
Samtal om undervisning i naturvetenskap kan leda till professionell utveckling. Men det kräver att samtalen karaktäriseras av både ett komplext innehåll och en hög grad av interaktion. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet som undersökt vad som händer när lärare respektive lärarstudenter ges möjlighet att delta i strukturerade samtal om sin egen undervisning i…

Is learning on Zoom the same as in person? Not to your brain

2020-09-17
Learning online can cause students to feel anxious, worried or tired after - a trend known as "Zoom fatigue" - says Brenda Wiederhold, a licensed clinical psychologist. In this interview, Wiederhold says the lack of synchronous learning and the tendency to multitask trigger a type of fight-or-flight response in the brain.
1112113114155