Emily Higgins, director of the gifted and talented program at Boothbay-Boothbay Harbor Community School District in Maine, says she likes to have her students go beyond basic math and work on projects that integrate other skills and subjects. Higgins' sixth-grade student is using geography, coding, proportions and 3D printing to make a statistical model of…
På Lorensborgsskolan i Malmö fungerar studiehandledningen på ett effektivt sätt. Anledningarna är tre: planering, kommunikation och samarbete mellan klasslärare eller mentor och studiehandledaren. "Jag har ju sett stora framsteg på min elev tack vare det här", säger Camilla Olofsson, klasslärare.
Panagiota Nasiopoulou har i sin avhandling undersökt och analyserat relationen mellan förskollärares professionella kompetens och de överväganden som de gör i relation till sina pedagogiska praktiker.
Hur konstruerar lärare och elever historiska förklaringar i historieundervisningskontexten? Det är en av frågorna som Joakim Wendell utforskar i sin avhandling.
Med hjälp av en egendesignad kombinationsutbildning har Komvux Malmö lyckats höja måluppfyllelsen i Svenska som andraspråk (sva). "Man börjar läsa på en lägre språknivå samtidigt som man läser gymnasiets yrkesämnen parallellt. Det är tufft för eleverna i början men sedan skördar de frukterna", säger Slavica Rankic, rektor.
Boken "Att utveckla forskningsbaserad undervisning", med Ylva Ståhle, Mimmi Waermö och Viveca Lindberg som redaktörer belyser vikten av och förutsättningar för att arbeta för en undervisning där den beprövade erfarenheten samverkar med ett vetenskapligt förhållningssätt – helt enkelt en hållbar utveckling av undervisningen.
Trots att svenska som andraspråk utvecklats kontinuerligt sedan det infördes som skolämne för 25 år sedan stämplas det ofta som ett lågstatusämne utan utmaningar. Det kan den didaktiska forskningen i ämnet hjälpa till att ändra på.
För att de digitala verktygen ska bli värdefulla pedagogiska hjälpmedel krävs ett samspel mellan teknik, pedagogik och ämneskunskap. Det pekar Karin Ollinen på i sin avhandling. "Det går inte att säga om digitala verktyg i undervisningen är bra eller dåligt; det beror ju på hur, till vad och varför man använder dem", säger Karin Ollinen,…
Under ledning av högskolestudenter får gymnasieelever diskutera kniviga problem. Samtalen sker under friare former än på de vanliga lektionerna. "Det är så häftigt att se elever som får blomma ut", säger läraren Jonas Kronkvist.