Kareem Farah, a high-school math teacher, redesigned his instructional model to better serve students' diverse needs. Farah describes the model, which replaces lectures with teacher-led instructional videos.
Det är stora skillnader på teknikundervisningen i förskolan. Pernilla Sundqvist visar att förskolepersonal stundom missförstår innehållet i ämnet teknik.
Rutinuppgifter och utantillinlärning är det som dominerar matematikundervisningen. Men forskningen pekar på problemlösning för att eleverna ska utvecklas. "Det är en nyckelförmåga och en metod för att lära sig annan matematik", säger Johan Sidenvall, doktorand vid Umeå Universitet.
Syftet med Sol Moréns avhandling är att utveckla praktiskt grundad teori om relationell kreativitet som designkoncept för kreativa lärmiljöer inom högskoleutbildningen.
För samhällets elit handlar kompetens mer om sociala relationer än om kunskaper. En tvärvetenskaplig antologi ger en god bild av hur klass vidmakthålls inom utbildningssystemet.
Synliggör elevernas egna erfarenheter, bygg vidare med upplevelser och verkliga utmaningar kopplat till läroplanen. Så kan lärandet bli meningsfullt för flertalet, skriver Per Dahlbeck är utvecklingspedagog i Malmö stad och universitetsadjunkt på fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet, m.fl.
På Lagahöjdsskolan i Laholm tar lärare hjälp av ett byggprojekt i skogen för att få skolan att fungera för elever med inlärningssvårigheter och koncentrationsproblem. "Det blir en naturlig inlärning", säger Torgny Andersson, lärare på Specialenheten i Laholm.
Sandeklevsskolan i Bergsjön har genomfört ett genomgripande förändringsarbete. På fem år har de gått från mycket låga kunskapsresultat till att de flesta elever lämnar nian med gymnasiebehörighet. Framgångsreceptet är höga förväntningar, språkutvecklande arbetssätt och att anpassa undervisningen efter elevgruppens behov.
Teaching is a stressful job. If educators don't actively work to cultivate habits and dispositions that make them more resilient it's easy to burnout and leave the profession.
When combining teaching styles and practices in inclusive classrooms, both teachers have to be open to growing, developing, and learning from each other.
Students who need academic interventions often lose out when schools make schedules, researchers have found. Schools should consider student equity at an operational level to ensure that all learners have access to high-quality teachers and smaller classes, and new data tools can help them identify problems and plan better for the future.