We asked teachers, professors, a psychiatrist and a technologist for their thoughts, and we heard a range of opinions on one of the most “weirdly divisive” issues in education.
Är du intresserad av learning study så finns mycket att hämta. Att det handlar om olika skolämnen gör att de flesta lärare kan hitta något att relatera till i boken, skriver Anna Persson, lärare i matematik, NO och teknik.
Diskutera hur forskning går till och hur den blir trovärdig. Det ökar elevernas engagemang i NO. Det är dags att låta den faktafokuserade undervisningen ge plats åt ett mer kritiskt tänkande, anser forskare Lotta Leden.
Rich, focused discussions don't just spring from seating arrangements. To close the skill gap that limits academic conversations in the classroom, teachers must explicitly teach the communication skills that create productive discussion and prepare students for collaborative work. Here are three things to keep in mind as you build a culture of collaborative conversation.
Våra samhällen blir allt bättre, så mycket bättre att till och med intelligensen ökar bland medborgarna. Så har den utvecklingsoptimistiska bilden sett ut – och den bekräftades också länge av IQ-mätningar i flera länder. Men nu faller intelligensen i de nordiska länderna. Det är en stark varningssignal för det svenska samhället, skriver Martin Ingvar, hjärnforskare…
När elever gör grupparbeten diskuterar de främst hur arbetet i gruppen ska genomföras i stället för att diskutera uppgiften. Läraren kan emellertid stödja elevernas diskussioner genom att ställa elaborerande frågor, skriver Karin Forslund Frykedal, Linköpings universitet och Högskolan Väst.
Utbildningsforskaren John Hattie besökte i början av november Stockholm. Vid ett besök på utbildningsförvaltningen mötte han rektorer på skolor som deltagit i utbildningar i Hatties metod Visible learning (synligt lärande).
Ny norsk skolforskning har identifierat tre faktorer som gör en lärare framgångsrik. "Vi önskar oss mer kunskap om vilka färdigheter hos lärare som främjar elevernas inlärning", säger Sigrun Ertesvåg, professor i pedagogisk psykologi.