Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 19 av 154

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Historieämnet och mångfalden – en komplex historia

13 mars
Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. I en ny avhandling från Umeå universitet visar Simon Lundberg hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.

UMD researchers to build AI database to improve math learning outcomes

11 mars
A University of Maryland-led team has received a $4.5 million grant from the Gates Foundation/Walton Family Foundation to improve AI as a tool to strengthen math instruction and boost learning. The researchers will develop a large-scale, open-source dataset for AI model training tools focused on K–12 math education, sourced over the next three years from…
Forskning och utveckling kategorier

Gamification Bolsters Self-Regulated Learning, Learning Performance and Reduces Strategy Decline in Flipped Classrooms: A Longitudinal Quasi-Experiment

27 februari
Flipped classrooms, which foster active learning, are becoming more prevalent in higher education. Yet, many students struggle with self-regulated learning (SRL) skills and prefer traditional learning methods. The use of SRL relies on both students’ motivation and skills but it is unclear how these skills evolve over time since many previous studies often overlook the…
Forskning och utveckling kategorier

Så olika använder nordiska lärare litteratur i undervisningen

26 februari
Skönlitteratur används främst för att utveckla läsförståelsen i årskurs 7 i Sverige, men danska lärare låter oftare eleverna arbeta på sätt som kan främja läsförståelse, trots att de säger sig prioritera andra syften. Detta visar en storskalig studie som undersöker hur skönlitteratur används i förstaspråksundervisning i de nordiska länderna.
1181920154