Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 25 av 154

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskningsutblick: Olika undervisningsmiljöer: Fyra fallstudier från anpassade skolan

2024-10-29
Elevgrupper med intellektuell funktionsnedsättning (IF) präglas av stora variationer, men utbildningen beskrivs ofta som enhetlig. Detta kan leda till en förenklad bild av elevernas utbildningsbehov. I en studie utförd i fyra olika klasser i den anpassade skolan undersöktes hur olika undervisningsmiljöer konstrueras och vilka faktorer som påverkar dessa miljöer. 
Forskning och utveckling kategorier

Pre-service teachers’ agency to enact multilingual pedagogies: A longitudinal case study

2024-10-29
Students with migrant backgrounds continue to underperform across European education systems, highlighting the need for teachers to be prepared for multicultural and multilingual schools. However, even teachers who are open to multilingual pedagogies report being restricted by monolingual language policies, language beliefs and assessment schemes. Hence, it is necessary to investigate the conditions for pre-service…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsprojekt hjälpte förskolan ta vara på språklig mångfald

2024-10-25
Genom att delta i ett praktiknära forskningsprojekt har förskolan Eriksbo Västergärde 12 tagit vara på den mångfald av språk som finns bland barn och pedagoger. "Språk och flerspråkighet är angelägna frågor. Att vara med i projektet har breddat och utvecklat undervisningen för barnen", säger Ann-Marie Eckermark, förskolans rektor.
1242526154