Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 29 av 156

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Alla barn måste inte traggla läsning

2024-09-18
Lyssna istället för att läsa. Och prata in text istället för att skriva den. Det kan vara framgångskoncept för en del barn och unga i skolan, visar en ny doktorsavhandling från Linnéuniversitetet. – Trägen lästräning hjälper inte alla barn. Alla barn har rätt att lära sig att läsa och skriva i skolan, men om de…
Forskning och utveckling kategorier

Where is the ‘WIL’ in Work-integrated Learning Research?

2024-09-18
Research often defines Work-integrated Learning (WIL) as an educational approach that provides students with work-based experiences. In this article, we argue that this approach definition of WIL is nonsensical and maintains a research terminology that fails to capture what WIL is, namely, a multidimensional learning phenomenon. Drawing on this argument, this article aims to explore…
Forskning och utveckling kategorier

Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genrepedagogisk undervisning

2024-09-10
I projektet Att utveckla flerspråkiga elevers ämneslitteracitet genom genrepedagogisk undervisning undersöktes genrepedagogikens potential att stärka ämneslitteracitet i samhälls- och naturorienterande ämnen och i svenskämnena bland flerspråkiga elever med svenska som andraspråk. (webb-tv)

Forskningsutblick: TAKK som specialpedagogiskt didaktiskt verktyg i förskolans undervisning

2024-09-03
Studien handlar om hur förskolan säger sig använda TAKK, tecken som alternativ kompletterande kommunikation, i undervisning. Den visar att TAKK används i undervisningen på flera sätt, i olika situationer och miljöer, med alla och för alla - ett flerstämmigt förhållningssätt. TAKK kan vara ett verktyg inom specialpedagogisk didaktik och användas brett för att främja likvärdighet…
1282930156