Skönlitteratur används främst för att utveckla läsförståelsen i årskurs 7 i Sverige, men danska lärare låter oftare eleverna arbeta på sätt som kan främja läsförståelse, trots att de säger sig prioritera andra syften. Detta visar en storskalig studie som undersöker hur skönlitteratur används i förstaspråksundervisning i de nordiska länderna.
This article describes an experimental study that investigated the influence of motivational prompts (task-value scaffolding) in a descriptive learning analytics dashboard on learners’ motivation, statistics anxiety, and learning performance in an authentic semester-long online statistics course.
This study tested the efficacy of explicit video-based instruction (4 x 45-min lessons) in promoting sixth graders' online credibility evaluation skills.
Grafiska modeller i undervisningen gör det lättare för eleverna att förstå hur en berättelse är uppbyggd. Men de kan samtidigt hämma kreativiteten och leda eleverna på sidospår, visar en ny avhandling.
One-to-one tutoring can help improve student-teacher relationships and students’ sense of belonging, leading to lower absenteeism rates, according to recent research from the Stanford University National Student Support Accelerator.
Older students tend to outperform their younger classmates on academic achievement tests, an asymmetry known as the relative age effect (RAE). In Norway, students are not formally tested in the early school years, and less is known about how the RAE impacts teacher evaluations. In this study, we investigated the RAE on teacher-rated academic competence…
Lärare och elever talar om argumentation på olika sätt i ämnet filosofi. För lärarna är det ett tankeredskap, medan många elever snarare ser det som ett sätt att övertyga och vinna debatter. Det säger Olle Uppenberg som forskat om ämnesdidaktiska problem och begrepp i filosofiämnet.
By way of video observations, the current article examines the social interaction of pupils playing an educational card game about fractions, focusing on their epistemic and deontic negotiations during decision-making in dyads. Our findings reveal recurring patterns in how pupils make decisions, emphasising the importance of both epistemic (knowledge-based) and deontic (rights-based) negotiations. (pdf)
Hur ska undervisningen se ut för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? Det är något som historielärarna Torbjörn Johnson och Jon Petersson på Per Brahegymnasiet i Jönköping nu ska ta reda på.
This study investigated the relation between teaching style and the number and type of questions teachers ask during a shared book reading activity in early childhood classrooms. (pdf)