Enligt läroplanen ska barn redan i skolan lära sig svårdefinierbara färdigheter för arbetslivet. En av dem är självstyrning som i värsta fall leder till att bara barn från resursstarka familjer klarar sig.
Tonåringars försämrade sömnvanor påverkar den psykiska hälsan negativt, det har tidigare forskning visat. Nu ska ett nytt forskningsprojekt undersöka om sömnundervisning i skola kan göra nytta.
I artikeln kommer ett enskilt, överraskande trassligt, fokusgruppssamtal med fyra elever att omtolkas med utgångspunkt i Charles Sanders Peirce’s begrepp abduktion. Materialet är hämtat ur ett treårigt forskningsprojekt kring elevers erfarenheter av konstnärlig undervisning som bedrevs av professionella konstnärer.
This paper explores teachers’ educational values and how they shape their judgements about physically active learning (PAL). Twentyone teachers from four primary schools in Norway participated in focus groups.
Based on an ethnographic single case study in a Swedish educational setting, this article investigates how national policy on research-based education is realized at local school level from the perspective of principals.
This article sheds light on criticism of the increasing degree offormalisation in collating and synthesising researchfindings in thesystematic review format in education.
Lärarna Gunilla Jönsson och Charlott Everberg arbetar tillsammans med innovationspiloten Min skola. Pilotens mål är att ta fram ett digitalt material som ska underlätta för elever och vårdnadshavare med annat modersmål än svenska att få information om hur saker som till exempel skolplikt, utvecklingssamtal och ledighet fungerar i skolan.
Med utgångspunkten att ”skolor är tillväxtplatser för människor och inte i första hand resultatproducerande enheter” presenterar författarna till boken en holistisk syn på skolutveckling med exempel från ett interaktivt skolutvecklingsprojekt, där de har samarbetat med två skolor. Om du tycker om att betrakta skolan ur ett helhetsperspektiv, så är boken givande läsning, skriver recensenten Mari…
Lärare behöver hjälpa elever upptäcka sina lärstrategier, menar pedagogikdoktorn John Steinberg. I sin nya bok förklarar han varför och ger tips på hur. Och, menar han, det kräver inte särskilt mycket tid. "Många lärare gör redan det här intuitivt. Men jag tror på att göra det medvetet och strategiskt", säger han.
In recent decades, schools and disability advocates have embraced special education inclusion. Two thirds of U.S. students who receive special education services spend most of their time in traditional classrooms. A new international meta-analysis of this approach found inconsistent results.