Movies can be a powerful way to teach social-emotional learning concepts, writes National Board Certified Teacher Amber Chandler, a middle-school English-language arts teacher in New York.
I översikten har Skolforskningsinstitutet sammanställt forskning om hur lärares arbete med läxor kan främja likvärdiga förutsättningar för elevers lärande. (pdf)
Daniel Willingham, kognitionsforskare och amerikansk professor i psykologi, vill skapa en bättre skola för eleverna genom att förmedla vetenskapliga rön om inlärning och minne till lärare.
Skolan och elevhälsan behöver arbeta med sömnen som en främjande faktor för att eleverna ska lyckas i skolan. Det säger Malin Jakobsson, som forskat om högstadieelevers sömnvanor och som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.
I Norrköping ska flera skolor, förskolor, skolbibliotek och stadsbiblioteket jobba med en modell där den skönlitterära boken ska vara en del i arbetet med teknik och naturvetenskap.
Artikeln visar på hur undervisning i form av drama kan ge barn möjligheter att deliberera och utveckla kritiska resonemang kring hållbarhetsfrågor. Syftet är tvådelat, att identifiera konfliktområden som konstitueras, samt att bidra med didaktiska komponenter som är betydelsefulla för att stödja sådan undervisning.
Eleverna ser fler möjligheter men också farhågor med digitala verktyg jämfört med lärare. Det visar Tiina Leino Lindell som i sin avhandling undersökt skolans digitalisering och dess utmaningar.
Forskning kan bidra till att utveckla undervisningen och ger lärare argument för vägval och prioriteringar. Men vad krävs för att kunna förstå, värdera och använda forskning? Lärtorget har pratat med Sven Persson, professor i pedagogik, som skrivit en bok om forskningslitteracitet.
Förskollärarna har accepterat undervisningsbegreppets intåg i förskolan, vilket tycks ha gynnat tillkomsten av en ny lekdidaktisk läroplanstradition. Det konstaterar forskaren Benita Berg i sin avhandling.
Allowing students to choose what they read helps make reading lessons more inclusive, though it may be challenging to design lesson plans without a single shared text, writes Stephanie Farley, a veteran English teacher. She advises teachers to establish targeted learning outcomes, provide a wide range of title choices, and keep track of who is…