Maria Wiman är grundskollärare i SO-ämnen och svenska, författare och krönikör i Läraren. Nu har hon skrivit en ny bok - "Handbok i värdeskapande lärande".
Specialklubbar, snabbare tempo och elevmentorer. På Lugnets skola, navskola i Stockholm, har man många olika lösningar för elever som behöver utmanas mer.
Justin Zelime har undersökt och analyserat effekterna av den afrikanska republiken Seychellernas officiella språkpolicy för utbildning i relation till lärares och elevers åsikter om och praktiska erfarenheter av denna språkpolicy.
Det kan vara svårt att undervisa i fysik och kemi i yngre åldrar. Genom att utgå från bilderböcker i utforskandet av naturvetenskapliga fenomen menar förskoleklassläraren Karin Nyberg att det blir lättare att ta till sig ämnena.
Goda exempel, designmönster, kan ge stöd när det gäller lektionsplanering. Blivande lärare kan ha stor glädje av att resonera om undervisningsproblem och lösningar, menar Elisabeth Rolf som forskat i ämnet.
Läsundervisning är inte bara något för yngre elever, utvecklingen måste fortsätta ända upp i gymnasiet. ”Detta är viktigare än någonsin med tanke på hur läsningen har minskat i alla åldrar”, säger forskaren och gymnasieläraren Maria Larsson.
Vår studie bidrar till att fördjupa och bredda kunskapen om överväganden kopplat till lärares klassrumsledarskap. Syftet är att synliggöra och begreppsliggöra lärares ledarskap fokuserat på de överväganden lärare gör medan de leder undervisning.
Det övergripande syftet är att förstå fritidspedagogers beskrivningar av villkoren för och arbetet med uppdraget att erbjuda stöd till elever för deras utveckling och lärande.