Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Undervisning"

Visar sida 9 av 141

Välj typ av innehåll inom kategori "Undervisning":

Forskning och utveckling kategorier

Björn Kindenberg: Generativ AI och generiska lärandeteorier – lärarprofessionen behöver mer kraftfulla teorier

7 januari
Vi får hoppas att den uppvärdering av ämnesdidaktik och pedagogisk innehållskunskap som utredningen trots allt andas får genomslag i lärarutbildningen. I annat fall lär vi framöver få se fler ChatGPT-genererade, generiska lektionsupplägg baserade på utdömda lärandeteorier och dagsländor, skriver Björn Kindenberg, lektor i grundskola.
Forskning och utveckling kategorier

Fritidshemmets bidrag till elevers måluppfyllelse: Ett omaka par eller en oreflekterad självklarhet?

2024-12-19
Denna essä ger perspektiv på hur fritidshemmet som utbildningsinstitution och fritidspedagogisk undervisning kan kopplas till begreppet måluppfyllelse. Kritiska perspektiv på sådana kopplingar synliggörs i essän, följt av en analys av villkor som ändå framhåller fritidshemmets potential i detta avseende.
Forskning och utveckling kategorier

Håndtering af kontroversielle emner i skole og dagtilbud. Erfaringer fra et efterkrigssamfund

2024-12-19
Børn og unges hverdagsliv påvirkes i stigende grad af globale udfordringer og kriser, såsom klimaforandringer, racisme, krig og indvandring. Samtidig er lærere og pædagoger ofte usikre i forhold til og uforberedte på at håndtere disse følsomme emner og forsøger derfor at undgå dem. Denne artikel er baseret på kvalitative undersøgelser af børns hverdagsliv i et…
Forskning och utveckling kategorier

Här är nycklarna till ökad läsförståelse

2024-12-19
Lässtrategier kan definieras som medvetna, målinriktade försök att påverka läsarens arbete med att avkoda text, förstå ord och bygga förståelse från text. Det skriver Skolforskningsinstitutet i en översikt som sammanfattar det vetenskapliga kunskapsläget kring hur lässtrategiundervisning kan bidra till förbättrad läsförståelse (2019). 

Forskningsutblick: Lärares perspektiv på stödjande och inkluderande skriftspråkspraktiker

2024-11-26
Artikeln handlar om lärares reflektioner över språk-, skriv- och läsundervisning för yngre elever. Lärarnas målsättning är att utveckla inkluderande undervisningspraktiker. Deras intention är att förebygga, identifiera och undanröja hinder så att alla elever får förutsättningar att delta och lära i skriftspråkundervisningen.
18910141