Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. I en ny avhandling från Umeå universitet visar Simon Lundberg hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.
Dagens klassrum inkluderar ofta elever med migrationsbakgrund samt olika kulturella, etniska, religiösa och språkliga bakgrunder. Detta är förknippat med särskilda didaktiska överväganden för historielärare. I en ny avhandling från Umeå universitet visar Simon Lundberg hur lärarnas uppfattningar om betydelsen av klassrummens mångfald framgår i relation till deras syn på historieundervisningen.
Hur har den öppna förskolans pedagogiska syfte beskrivits i texter för och om verksamheten sedan 1972? Det är en av frågorna som Sarah Campbell undersöker i sin avhandling.
För att undvika utsatthet väljer muslimska elever hellre gymnasiet i förorten än i innerstan. Det visar Christopher Ali Thorén i sin avhandling om muslimska gymnasielevers upplevelser av sin skolgång, och hur de resonerar kring gymnasievalet.
I denne artikkelen undersøker vi konstruksjonen av innlæreridentitet i ei mye brukt lærebok i norsk for voksne innvandrere, På vei (Ellingsen & Mac Donald, 2018). Den overordna problemstillinga i studien er: Hvilke innlæreridentiteter tilbyr læreverket På vei voksne innvandrere i Norge? (pdf)
Immigrant early childhood education and care (ECEC) educators possess unique assets that could enrich ECEC practices, curriculum development, and teacher preparation. However, there is scant research on the professional experiences of these educators in their host countries. This systematic review analyzes 22 studies concerning the construction of professional identity among immigrant ECEC educators.
Muslimska elever upplever utsatthet i skolmiljön baserat på deras religiösa identitet. Känslor av att inte bli förstådda eller inte passa in påverkar bland annat deras val av gymnasium. Det visar en avhandling som undersökt erfarenheter bland elever i Göteborg.
Det kan uppstå spänningar kring religion och etnicitet i skolans idrottsundervisning. Men Skolverket ger inga tydliga riktlinjer och för hur spänningarna bör hanteras och skolledningar hjälper sällan till. Ansvaret hamnar ofta på enskilda lärare och elever, visar ny forskning.