Johanna Lindgren Chin, medlem i Lärarpanelen, har studerat kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter i sitt examensarbete vid Stockholms universitet (pdf).
För första gången har en studie under flera år följt ungdomar då de gör övergången från samhällsvård till vuxenliv. För många blev placeringen en vändpunkt.
Det är känt inom forskningen att ungdomar utsätts för våld i en rad olika miljöer som i hemmet, i skolan eller online, samtidigt som våldet ofta normaliseras. I projektet "Våld i Vardagen" tar Sara Skott, docent i kriminologi, ett helhetsgrepp över de ungas situation.
Specialpedagogiken kan hjälpa skolan i de nya utmaningar som det innebär att ta emot många nyanlända elever med trauman i bagaget. Men då behövs en utökad syn på specialpedagogers uppdrag i skolan, skriver Gunilla Lindqvist, lärare, specialpedagog och docent i pedagogik.
För barnen som flyr kriget i Ukraina är det viktigt att snabbt få en fungerande och trygg vardag i det nya hemlandet. Det påverkar hur de hanterar den svåra situation de hamnat i, menar Henry Ascher, professor i folkhälsovetenskap vid Göteborgs universitet.
Redan vid ett års ålder kan man upptäcka tecken på allvarligt utåtagerande beteende hos barn. När barnet blir äldre kan aggressiviteten leda till stora problem. Med tidiga insatser har man en chans att vända utvecklingen.
Unga människor vet inte var de kan söka hjälp om de mår psykiskt dåligt. Det visar en avhandling av Katrin Häggström Westberg, som tycker att det borde skapas en samlad vård för unga.
En kartläggning från Forte visar på stora kunskapsluckor vad gäller metoder och insatser för att förebygga våld i nära relationer samt hedersrelaterat våld och förtryck. Därför behövs en strategisk forskningssatsning på området.
I forskningsprojektet "Att (åter)skapa familj" har forskarna Sofia Enell, Linnéuniversitetet, och Monika Wilinska, Jönköping University, tittat på hur ungas relationer påverkas efter placering på låst institution.
I en avhandling vid Göteborgs universitet ifrågasätts uppfattningen att sexuella övergrepp mot barn som sker via internet skulle vara mindre allvarliga än de som sker utanför nätet. Tvärtom finns omständigheter som kan komplicera påverkan av övergreppen.
Mobbning måste förstås som ett socialt sammanflätat fenomen där skolans sociala kontext har betydelse för vad som anses och värderas som normalt eller annorlunda. Det menar Joakim Strindberg som forskat om mellanstadieelevers erfarenheter av och reflektioner kring mobbning.
Ann Skinner har undersökt fyra olika typer av icke-normativ föräldrastress och deras förhållande till föräldrarnas beteende och barnanpassning i olika kulturer.