This report presents key findings from the Classroom Changemakers award programme. It brings together 15 outstanding ideas from teachers across the UK on how to give young people the opportunity to get creative and solve problems in maths and computer science. (pdf)
I ett utvecklingsarbete kan det vara bra att få stöd utifrån. Specialpedagogiska skolmyndigheten kan ge sådant stöd. Men vad bör man ha gjort innan man ber om stöd och vad behövs för att stödet ska ge effekt?
Stora skillnader mellan förvaltningarna kom fram då Lomma kommun undersökte förutsättningarna för sina chefer. Det ledde till att Jonas Hällström fick en rektorskollega. Nu har han mer tid för pedagogiskt ledarskap och skolutveckling. Dessutom rimligare arbetsbörda. Arbetsdagarna är mycket roligare.
Lärmiljön ska fungera för alla barn, elever och vuxenstuderande, oavsett funktionsförmåga. För att lyckas med det kan man behöva hjälp utifrån. I nya numret av tidningen Lika värde kan du läsa om verksamheter som fått olika former av stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten i sitt utvecklingsarbete.
Skoldigiguide hjälper dig som huvudman att planera och säkra att det finns stöd, kunskap, tid och resurser till skolans digitala utvecklingsarbete, detta utifrån er analys av nuläget och era olika förutsättningar och behov.
Nu lanserar SKR Skoldigiguide, ett webbstöd för huvudmännen att organisera och prioritera skolans digitala utveckling. Syftet är att nå målen i den nationella strategin för skolväsendet.
Hur ser en lärmiljö ut som är inkluderande och vad menas egentligen med inkludering? Det är frågor som cirka 250 lärare och skolledare har arbetat med under tre års tid tillsammans med forskare från Högskolan i Borås i Ifous FoU-program Inkluderande lärmiljöer.
Varje år fördelar Specialpedagogiska skolmyndigheten drygt 80 miljoner kronor i bidrag till utvecklingsprojekt i utbildningsverksamheter. I stark konkurrens bland hela 445 ansökningar kommer 130 utvecklingsprojekt att starta under året.
En framgångsfaktor för förbättrade resultat i skolan är ett genomtänkt och gediget kvalitetsarbete. Kvalitetsverkstaden är en hjälp under huvudmannens hela verksamhetsår. Använd den och arbeta tillsammans för bättre kvalitet.
Redan i bokens förord framgår tydligt att jämställdhet inte är en quick-fix. Det är en långsiktig, systematisk och ständigt pågående process, som kräver samverkan och ska gå hand i hand med skolutveckling på sikt, skriver Helena Enqvist i sin recension av boken Skolutveckling och jämställdhet.