Struktur är viktig i all undervisning – men det är särskilt viktigt när undervisningen sker på distans. Anna Åkerfeldt, projekt- och processledare på Ifous, har sammanställt tips och råd för dig som ska undervisa på distans.
Varför går det inte bättre för eleverna i vår gymnasieskola – trots att vi deltagit i fortbildningar, blivit föremål för Samverkan för bästa skola, digitaliserat skolan, stärkt det kollegiala lärandet och arbetat med språkutvecklande arbetssätt? Dessa frågor ställde sig lärarna, skolledarna och kommunledningen och gav i uppdrag till Ifous, att i samarbete med forskarna Anette…
När rektor lägger fram nya funderingar på arbetssätt är tiga silver och tala är guld. Det skriver Skolportens gästkrönikör Martin Rogberg, organisations- och ledarskapsforskare.
I år fyller SOS tio år som debattorgan. Ett decennium som präglats av frågor som kunskapskris, flum, skolmarknad och skolans styrning. Vissa frågor har rört sig, såsom frågan om skolans marknadsutsättning, som idag är betydligt mer ifrågasatt än den var för tio år sedan.
Greta Lindberg vill med sin avhandling utveckla kunskap om det statligt formulerade likabehandlingsuppdraget och hur det omsätts i rektorers och huvudmäns styrning och ledning av likabehandlingsarbete.
De första avsnitten av podcasten Poddagogen som görs i samarbete med Skolporten finns nu tillgängliga. I varje avsnitt intervjuas nydisputerade forskare inom utbildningsvetenskap och tanken med podden är att sprida nya forskningsresultat inom området.
Högskolan i Borås är en del i regeringsuppdraget ULF-avtal: utveckling, lärande och forskning. Syftet är att inleda praktiknära forskning och skriva långsiktiga avtal med skolhuvudmännen i regionen.
Hur är kulturen på din skola? En svår fråga att besvara, men ofta pratar rektor eller medarbetarna om att det råder en särskild ”anda” på skolan, eller så kan man svara att det finns beteenden som ”sitter i väggarna”. En skolkultur kan definieras som summan av allt det som en skola representerar i bemötande, handlingsmönster,…
Generella åtgärder på specifika problem leder ofelbart till att alla kommer i kläm. Förtroende och dialog – i alla led – är nycklarna till en framgångsrik skola.
De vill utbilda internationella utbildningsaktivister och har hittat en väg till det genom kursen ”Att utveckla skolan” som gått på export till Sydafrika, Nya Zeeland och Hongkong. För de blivande musiklärarna i Malmö har kursen lett till en internationalisering på hemmaplan.
Kanske kommer AI och maskininlärning ta över våra jobb och göra att lärare blir överflödiga när programvaran i elevdatorerna kan individanpassas och ge eleverna en skräddarsydd utbildning? Martin Tallvid, lektor vid Center för Skolutveckling, skriver om AI i skolan.