Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Utveckling"

Visar sida 2 av 15

Forskning och utveckling kategorier

Samarbete med lektorer utvecklar undervisningen på Nytorpsskolan

27 maj
Nytorpsskolan i Göteborg har stöd av lektorer för att utveckla undervisningen i matematik och svenska. Fokus ligger på synliggörande pedagogik där planering, analys och utvärdering ska vila på vetenskaplig grund. Efter åtta månaders samarbete ser lärare och lektorer att elevernas delaktighet och aktivitet på lektionerna har ökat.

Språkstödjande insatser minskar elevers deltagande

20 maj
Att få till en varaktig förändring i lärares användning av språkstödjande strategier – att ställa öppna frågor, förklara begrepp och uppmuntra elever att använda nya ord – är svårt. Strategierna kan också göra att lärare pratar mer på elevernas bekostnad, visar Karin Edlunds avhandling.

Kompetensbrist bromsar datadrivna metoder i skolan

6 maj
Många skolor ser datadrivna metoder som ett sätt att höja utbildningskvaliteten. Men vad är det som främjar eller hindrar skolor som vill jobba datadrivet? Inom ramen för Ifous-programmet Datadriven skolförbättring fick Robert Hegestedt möjlighet att undersöka detta som följeforskare.

Distributed leadership in action: Different manifestations and what they require from school leaders

21 mars
Distributed leadership is currently the most studied leadership model in education. This study posits that there is not a single best model or blueprint for distributed leadership, but that schools should foster manifestations of distributed leadership to support professional development and school improvement.
12315