Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Värdegrund"

Visar sida 20 av 21

Välj typ av innehåll inom kategori "Värdegrund":

Modern, svensk och jämställd. Om barn, familj och omvärld i grundskolans läseböcker 1962-2007

2008-02-05
På vilket sätt har genus, etnicitet och generation kommit till uttryck i grundskolans läseböcker sedan 1962, och hur är det kopplat till talet om jämlikhet, mångfald och barns uppväxt? Det undersöker Angerd Eilard i studien "Modern, svensk och jämställd".

Att inte vilja vara problem. Social organisering och utvärdering av elever i en särskild undervisningsgrupp.

2008-01-29
Den särskilda undervisningsgruppen osynliggörs och marginaliseras både centralt inom kommunen och lokalt i skolans verksamhet, det visar resultaten i Yvonne Karlsson avhandling "Att inte vilja vara problem".

Relationer i skolan. En studie av femininiteter och maskuliniteter i år 9

2008-01-29
Hur formas femininitet och maskulinitet hos elever och vilka könsmönster uppvisar två skolklasser i årskurs nio? Det studerar Ann-Sofie Holm i avhandlingen "Relationer i skolan", som visar att den genusskapande processen både är flytande och flexibel.

Störande elever korrigerande lärare: Om regler, förväntningar och lärares åtgärder mot störande flickor och pojkar i klassrummet

2008-01-24
Marcus Samuelsson har i avhandlingen "Störande elever korrigerande lärare" tittat på vilket beteende hos elever som uppfattas som störande och hur lärare korrigerade ett sådant beteende. Studien baseras på iakttagelser av lärare och elever i skolår sju.
Forskning och utveckling kategorier

Datorn - ett verktyg i kampen mot rasism

2006-06-02
Att arbeta med frågor som rör främlingsfientlighet och etnicitet är en oerhört viktigt uppgift för skolan, säger Camilla Hällgren. Samtidigt är den svår. Därför skapade hon ett forum på webben där lärare och elever fick möjlighet att diskutera rasism.
Forskning och utveckling kategorier

Den osynliga vardagsrasismens realitet

2006-04-10
Ulrika Schmauch visar i sin avhandling "Den osynliga vardagsrasismens realitet" att tystnaden kring vardagsrasismen försvårar motståndet. Högerextrema krafter kan diskuteras öppet, men rasism som strukturell företeelse får begränsat utrymme i debatten.
1192021