Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Värdegrund"

Visar sida 7 av 21

Välj typ av innehåll inom kategori "Värdegrund":

“We’re made of meat, so why should we eat vegetables?”: food discourses in the school subject home and consumer studies

2016-12-06
Hur pratar lärare och elever pratar om olika sorters mat, vad sägs mellan raderna och vad detta kan få för konsekvenser för lärandet om hälsa? Dessa frågor ställer Ingela Bohm i sin avhandling om undervisningen i hem- och konsumentkunskap.

Sexual behaviour, debut and identity among Swedish Schoolchildren

2015-12-08
En slutsats i Åsa A Kastboms avhandling är att problematiska sexuella beteenden är sällsynta hos barn i 7-13 års ålder. Det är viktig kunskap för professionella som arbetar med barn och som måste avgöra om beteenden ska leda till någon form av utredning. Annorlunda sexuellt beteende ska det undersökas vidare av professionella med kunskap om barn och dess utveckling.

The Paradoxes of Socio-Emotional Programmes in School: Young people’s perspectives and public health discourses

2015-11-09
Hur används manualbaserade program i skolan som syftar till att främja psykisk hälsa och motverka mobbing? Sofia Kvist Lindholm fokuserar i sin avhandling på hur barnen/ungdomarna använder sig av metoderna och vilken betydelse programmen får i deras vardag. Avhandlingen problematiserar även hur metoder formas och omformas mellan olika discipliner och kontexter.
167821