Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Visar sida 64 av 87

Välj typ av innehåll inom kategori "Vetenskaplig tidskrift":

Vad kan elever som kan formulera natur- vetenskapligt undersökningsbara frågor?

2020-06-22
Författarna beskriver en designbaserad studie med sex interventioner på gymnasiet där eleverna i ämnet naturvetenskap har fått i uppgift att formulera undersökningsbara frågor. Den forskningsfråga som undersöks är vilka kvalitativa aspekter av kunnande kommer till uttryck i gymnasieelevers arbete med att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor.

Values held by Swedish primary school students towards forest ecosystems and the relevance for a nature’s contributions to people approach

2020-03-09
Skogen står för djupare och mer intima värden för barnen såsom frihet, tröst, upptäckande och välbefinnande än vad forskarna tidigare trott. Sara Brogaard och Torsten Krauses studie visar också att olika socioekonomiska faktorer påverkar barns upplevelse av och relation till skogen.
Forskning och utveckling kategorier

Lärarstudenters strategier för att hantera känslomässiga utmaningar

2020-03-09
Henrik Lindqvist har undersökt vad lärarstudenter identifierar som känslomässiga utmaningar under utbildningen. Resultaten visar att lärarstudenter upplever professionell otillräcklighet, särskilt under verksamhetsförlagd utbildning. Detta hanterar de genom att antingen acceptera att inget kan förändras eller att skjuta fram lärande till dess att de börjar arbeta.
163646587