Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Vetenskaplig tidskrift"

Visar sida 73 av 98

Välj typ av innehåll inom kategori "Vetenskaplig tidskrift":

Intergroup Contact and Negative Attitudes Towards Immigrants Among Youth in Sweden: Individual and Contextual Factors

2021-06-29
Elever som bara har ytlig kontakt med elever av utländsk härkomst tenderar att ha en negativ attityd till dessa elever. Och vice versa - vänskapliga kontakter mellan svenska ungdomar och minoriteter bidrar till mer positiva attityder.

Integrerat läsande och skrivande under ett litteraturarbete i årskurs 3

2021-05-19
Vilka möjligheter erbjuder en integrerad läs- och skrivundervisning eleverna att förstå barnboken och reflektera kritiskt över dess framställning? Det är en av frågorna som Robert Walldén undersökt och redogör för i sin artikel.

Support of language and communication in the ‘Tambour situation’ in Swedish preschools

2021-03-02
En boklåda i förskolans tambur resulterade i att barnen läste och pratade böcker medan de väntade på sin tur att få gå ut. Det visar Ann Nordbergs forskning om hur förskolor kan arbeta strukturerat med språkutveckling med tamburen som plats.
Forskning och utveckling kategorier

‘Continuity and change’, large‐scale assessment and equity: a study of gender‐related differences regarding conceptual knowledge

2021-01-18
Historiekunskaperna brister hos många niondeklassare i Sverige, visar David Rosenlund, som har gått igenom 200 slumpmässigt utvalda provsvar från de nationella proven i historia. Resultaten visar att elevernas förmåga att hantera källor lever inte upp till kursplanens krav

Att utveckla god taluppfattning hos alla elever i förskoleklass – en interventionsstudie i matematik

2021-01-05
Interventionsprogrammet TUFF (TalUppFattningFörskoleklass) stärker elever i förskoleklass i deras utveckling av grundläggande taluppfattning. Det visar Kristin Westerholm, Joakim Samuelsson i en studie med barn i en socioekonomiskt svag miljö med en hög andel elever med svenska som andra språk.
Forskning och utveckling kategorier

Tvååringars spontana utövande av grundläggande motoriska färdigheter i daghem

2021-01-05
Med syfte att beskriva tvååringars spontana utövande av grundläggande motoriska färdigheter i daghem har Mikaela Svanbäck-Laaksonen har undersökt vilka grundläggande motoriska färdigheter tvååringar utövar och hur frekventa de är, samt vilka aspekter som kan urskiljas och hur de varieras. Studien är gjord i Svenskfinland.
172737498