Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Vuxenutbildning"

Visar sida 1 av 38

Välj typ av innehåll inom kategori "Vuxenutbildning":

Vuxenutbildningens distansundervisning: En villkorad flexibilitet

11 november
The Swedish municipal adult education curriculum emphasizes that there should be flexibility in education and accommodation to meet the adults’ diverse needs. However, it appears unclear what the concept of flexibility means in practice especially in the context of adult distance education. This study explores how the distance teacher role is constructed, how flexibility is…

Svårt upptäcka distanselever i behov av stöd i vuxenutbildningen

30 september
Att identifiera elever i behov av stöd är särskilt komplext i distansundervisning för vuxna, och därför är det viktigt att tidigt bygga relationer. Det visar specialpedagogen Anna Sjöstrand och processledaren Charlotta Rudstedt Szadaj i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Vuxenutbildning på distans.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarna: ”Mindre digital undervisning på komvux”

4 september
Allt fler väljer komvux på distans, skriver forskarna bakom nyligen avslutade FoU-programmet ”Vuxenutbildning på distans”. Men de ser problem: ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet i en situation där elever ofta studerar i olika takt och nya elever tillkommer i pågående distanskurser”. Nu vill de se åtgärder.

Prekarisering gjennom Introduksjonsprogrammet for voksne innvandrere: En kritisk tilnærming

12 augusti
Tvungne migranter til Norge har «rett og plikt» til å delta i det norske Introduksjonsprogrammet. Dette programmet har som formål å gi nyankomne innvandrere norskkunnskaper og annen kompetanse som regnes som grunnleggende for å delta i det norske samfunn og arbeidsliv. Med utgangspunkt i data fra et etnografisk prosjekt hvor språklæringen til flyktninger fra Den…

Distansundervisning i vuxenutbildningen kräver mer än digitala verktyg

16 juni
Distansundervisning inom kommunal vuxenutbildning (komvux) kräver mer än teknik. En ny rapport från forskningsinstitutet Ifous visar att undervisningsformen förutsätter tydlig struktur, rätt förutsättningar för lärare – och ett erkännande av distanslärarrollen som en särskild form av lärarskap.
1238