Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Vuxenutbildning"

Visar sida 2 av 36

Välj typ av innehåll inom kategori "Vuxenutbildning":

Forskning och utveckling kategorier

Metoder för återkoppling – en kraftfull professionskunskap för matematikundervisning inom vuxenutbildningen

2023-04-17
Specifikt studeras hur vuxna elevers engagemang och studieteknik påverkas av två olika metoder för återkoppling. Studien är ett aktionsforskningsprojekt, som tar sin utgångspunkt i en pågående praktik, där läraren under flera år har utvecklat och testat olika metoder för återkoppling.
Forskning och utveckling kategorier

Ikke skrivekyndig? Multimodal tekstproduksjon på smarttelefon som en ressurs i voksne innvandreres læring

2023-01-23
This article explores six adult immigrant students’ multimodal text production in everyday and learning situations. The students are between 25 and 55 years and attend adult education in Norway, they have little or no previous schooling and little experience with alphabetic texts.
Johanna Mufic.
Forskning och utveckling kategorier

”Kvalitet” – ett begrepp som ofta konstrueras som en ”brist”

2022-11-17
Kvalitet verkar ofta konstrueras som en ”brist” eller som ett ”problem” i diskussionen om vuxenutbildning, visar Johanna Mufics avhandling. "Det blir väldigt svårt att ifrågasätta fokuset på kvalitet eftersom det ofta får en status av något "universellt bra". Här hoppas jag att min avhandling kan bidra med verktyg", säger hon.

”Det fattas jättemycket” – genreteoretiska perspektiv på vuxna andraspråkselevers texter och responssamtal

2022-10-28
The article contributes knowledge about functional aspects of adult second-language students working with writing feedback and argumentative texts. It was conducted in basic adult education, which is underrepresented in writing pedagogy research. The material consists of recorded feedback discussions in small groups and the student texts the discussions were based on.
12336