Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Yrkesutbildning"

Visar sida 1 av 11

Välj typ av innehåll inom kategori "Yrkesutbildning":

Forskning och utveckling kategorier

"Genom dialog blev yrkeskunnande till undervisningsinnehåll"

28 mars
Är det bäst att i en lärandesituation uppnå målet på första försöket eller kan det finnas ett värde i att göra fel? Enligt forskarna i en studie med 12 yrkeselever, som skulle lära sig svetsa, kan en djupare kunskap och större förståelse utvecklas om eleven får göra fel och samtidigt resonera med läraren om vilka…
Forskning och utveckling kategorier

”Varför tror man fortfarande att ´yrkeskunnigheten sitter enbart i handen?´”

25 mars
– Varför tror man fortfarande att ”yrkeskunnigheten sitter enbart i handen”? Utan kopplingen till hjärnan fungerar förstås inte handen och det finns mycket yrkeskunnande som är komplext och har språkliggjorts och finns i olika typer av texter, säger forskaren Viveca Lindberg som menar att även de aspekterna av yrkeskunnandet måste synliggöras tydligare för både lärare…
1211