Höga förväntningar på eleverna, retorik som lyfter programmens status och bra apl. Det är några faktorer som kan öka intresset för yrkesprogram, anser Kerstin Littke, en av författarna i en ny antologi om yrkesutbildning.
Emelie Kristoffersson har forskar om hur föreställningar, värderingar och normer om kön och kulturell bakgrund och etnicitet skapas på läkarutbildningen och integreras i processen att bli och vara läkare.
Denna broschyr är ett stöd och inspiration för gymnasieskolor, gymnasiesärskolor och för utbildningsanordnare inom kommunal vuxenutbildning i det systematiska kvalitetsarbetet för yrkesutbildningen. Skolverket och de nationella programråden har arbetat fram detta stöd tillsammans för att bidra till att stärka kvaliteten i yrkesutbildningen. (pdf)
Tala klarspråk, bjud på dig själv och låt eleverna krossa tallrikar mot golvet. Yrkesläraren Kajsa Englund jobbar mycket med att stärka elevernas självförtroende.
För Lena Jönsson och Louise Aspegren har det varit oslagbart att få forska på sin egen undervisning. De har genomfört en learning study och bidragit till ämnesdidaktiska kunskaper för att hjälpa elever att förstå vad som händer vid en inflammation.
Vad betyder confiterad lax? Det är en av många frågor som dyker upp när eleverna har undervisning i svenska och yrkesämnen integrerat. Uppgiften i dag är att presentera en trerätters meny.
Med fokus på det eftergymnasiala utbildningssystemet Yrkeshögskola (YH) har Johanna Köpsén undersökt både nationell politik och lokala praktiker där utbildning anordnas.
Poddagogen gästas av forskaren Eva Klope som intervjuas om hur elever på gymnasiets frisörutbildning förhandlar och iscensätter identiteter i relation till frisöryrket och frisörutbildningen. Poddare är lektorerna Janne Kontio och Sofia Lundmark.
Ämnesintegrering gör att eleverna lär sig mer än de ämnen som undervisas, visar Maria Christidis nya avhandling. Med resultatet vill hon vill öka förståelse av ämnesintegrerad undervisning för ett utökat yrkeskunnande på gymnasiets Vård- och omsorgsprogram.
Ämnesintegration på gymnasiet kan ta sig i olika form – som en återkommande fråga, innehåll eller genom samverkan mellan skola och arbetsplatser. Det visar Maria Christidis som forskat om ämnesintegrerad undervisning och yrkeskunnande på gymnasiets vård- och omsorgsprogram.