Hoppa till sidinnehåll

Förskola

Förskola

Aktuell forskning och utveckling för dig som är verksam i förskolan.

”Idén om obligatorisk språkförskola bygger på missförstånd”

7 december
Regeringen menar att fler barn med utländsk bakgrund behöver in i förskolan för att minska skillnader i skolresultat längre fram. Men de flesta av barnen som debatten handlar om är redan inskrivna i förskolan. De som står utanför är framför allt barn vars familjer bara bor i Sverige tillfälligt och som inte tänkt stanna, skriver…

Digitala kurser

Läs mer
Digital kurs | Anniqa Sandell Ring

Andraspråksutveckling i förskolan

Kursen leds av Anniqa Sandell Ring och ger konkreta verktyg för att stärka din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Läs mer och ta del av materialet här

Konferenser

Läs mer
Konferens i Stockholm

Specialpedagogik i förskolan

Skolportens fortbildning för dig som möter barn i behov av stöd i förskolan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att tsärka din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm 26–27 november 2026, eller via webbkonferensen 3 december 2026–7 januari 2027! Konferensen planeras också till Göteborg under våren 2027.

Läs mer och boka din plats här

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux
Forskning och utveckling kategorier

Vad betyder mångfald i svensk förskola?

25 november
Hur ser mångfald ut i svenska förskolor? En ny studie från Umeå universitet har undersökt hur policyn kring olika språk och kulturer används i praktiken och hur den påverkar vardagen i förskolorna. Resultaten visar hur möten mellan barn och vuxna formas av både styrdokument och det dagliga arbetet. Resultaten visar också hur det påverkar barns…

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Talis förskolan 2024: En studie om personalens och rektorernas yrkesvardag i förskolan

2 december
Talis 2024 är en internationellt jämförande studie som undersöker bakgrund, yrkesvardag och inställning till yrket hos personal, lärare och rektorer i olika delar av skolan. Den här nationella rapporten redovisar resultat för personal och rektorer som arbetar i den svenska förskolan i jämförelse med andra länder, framför allt Danmark och Finland. (pdf)

Fokus på för hög arbetsbelastning

10 november
Rapporten undersöker vilka arbetsmiljöförhållanden som kännetecknar sysselsatta personer som alltid har en för hög arbetsbelastning, det vill säga alldeles för mycket att göra. De yrkesgrupper där det är vanligast att alltid ha en för hög arbetsbelastning är bland annat grundskolelärare, fritidspedagoger och förskolelärare. (pdf)

Rektorers, huvudmäns och kommuners arbete för deltagande i förskolor i socioekonomisk svagare områden

15 maj
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i kommuners arbete med att öka deltagandet i förskolan. Granskningen har omfattat 30 kommunala förskolor i områden som har socioekonomiska utmaningar enligt Boverkets socioekonomiska index. Av 30 granskade verksamheter behöver 29 utveckla arbetet för att fler barn ska delta i utbildningen i förskolan. (pdf)

Skolporten jobb

Se alla jobb

Nyhetsbrev

Dela via: