Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

10 mest lästa avhandlingarna 2017

Publicerad:2018-04-16
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Här hittar du de 10 mest lästa avhandlingarna på Skolporten.se under förra året. Sammanställningen publicerades i Skolportens årliga forskningsbilaga Pedagogisk forskning 2017.

Processer och motorer i lokalt skolförbättringsarbete
Författare: Katharina Jacobsson
Lärosäte: Karlstads universitet

Att göra pedagogisk praktik tillsammans. Socialt samspel i förskolans vardag
Författare: Sara Dalgren
Lärosäte: Linköpings universitet

Välja vara: En studie om gymnasieval, mässor och kampen om framtiden
Författare: Martin Harling
Lärosäte: Linköpings universitet

Treåringar, kameror och förskola – en serie diffraktiva rörelser
Författare: Lena O Magnusson
Lärosäte: Göteborgs universitet

Effects of intensive behavioural treatment and a focused imitation intervention for young children with autism spectrum disorder – one plus one means more
Författare: Birgitta Spjut Janson
Lärosäte: Göteborgs universitet

Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt. Nyanlända ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning
Författare: Hassan Sharif
Lärosäte: Uppsala universitet

Med andra ord: Samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn
Författare: Susanne Duek
Lärosäte: Karlstads universitet

Inre kraft och yttre tryck: perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
Författare: Gerd Pettersson
Lärosäte: Umeå universitet

“Måste det här vara som en väckelserörelse?” En studie om (det som kallas) entreprenöriellt lärande i grundskolan, utifrån Basil Bernsteins begreppsapparat
Författare: Monika Diehl
Lärosäte: Umeå universitet

10 Utsatta elevers maktlöshet. En studie om elevers sociala samvaro som förbättringsarbete i åk 8-9
Författare: Hélène Jenvén
Lärosäte: Örebro universitetet


Artikeln är tidigare publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2017. Den sammanställer förra årets avhandlingar inom utbildningsvetenskaplig forskning och följer med Skolporten nr 2/2018.

Skolportens lärarpanel 10 år


I appen Skolporten läser du bilagan Pedagogisk forskning utan kostnad!
Skolportens app laddar du enkelt ner i App Store eller Google Play!


Katharina Jacobsson. Foto: Emelie Asplund.

En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.

Läs intervjun med forskaren Katharina Jacobsson som skrev den mest lästa avhandlingen 2017 här!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev