10 mest lästa avhandlingarna 2017

Här hittar du de 10 mest lästa avhandlingarna på Skolporten.se under förra året. Sammanställningen publicerades i Skolportens årliga forskningsbilaga Pedagogisk forskning 2017.

Processer och motorer i lokalt skolförbättringsarbete
Författare: Katharina Jacobsson
Lärosäte: Karlstads universitet

Att göra pedagogisk praktik tillsammans. Socialt samspel i förskolans vardag
Författare: Sara Dalgren
Lärosäte: Linköpings universitet

Välja vara: En studie om gymnasieval, mässor och kampen om framtiden
Författare: Martin Harling
Lärosäte: Linköpings universitet

Treåringar, kameror och förskola – en serie diffraktiva rörelser
Författare: Lena O Magnusson
Lärosäte: Göteborgs universitet

Effects of intensive behavioural treatment and a focused imitation intervention for young children with autism spectrum disorder – one plus one means more
Författare: Birgitta Spjut Janson
Lärosäte: Göteborgs universitet

Här i Sverige måste man gå i skolan för att få respekt. Nyanlända ungdomar i den svenska gymnasieskolans introduktionsutbildning
Författare: Hassan Sharif
Lärosäte: Uppsala universitet

Med andra ord: Samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn
Författare: Susanne Duek
Lärosäte: Karlstads universitet

Inre kraft och yttre tryck: perspektiv på specialpedagogisk verksamhet i glesbygdsskolor
Författare: Gerd Pettersson
Lärosäte: Umeå universitet

“Måste det här vara som en väckelserörelse?” En studie om (det som kallas) entreprenöriellt lärande i grundskolan, utifrån Basil Bernsteins begreppsapparat
Författare: Monika Diehl
Lärosäte: Umeå universitet

10 Utsatta elevers maktlöshet. En studie om elevers sociala samvaro som förbättringsarbete i åk 8-9
Författare: Hélène Jenvén
Lärosäte: Örebro universitetet


Artikeln är tidigare publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2017. Den sammanställer förra årets avhandlingar inom utbildningsvetenskaplig forskning och följer med Skolporten nr 2/2018.

Skolportens lärarpanel 10 år


I appen Skolporten läser du bilagan Pedagogisk forskning utan kostnad!
Skolportens app laddar du enkelt ner i App Store eller Google Play!


Katharina Jacobsson. Foto: Emelie Asplund.

En forskningsbaserad strategi är ingen garanti för att skolutveckling sker. Egna initiativ, till och med konflikter kan vara det som aktiverar processer, konstaterar Katharina Jacobsson, som skrivit 2017 års mest lästa avhandling på Skolporten.se.

Läs intervjun med forskaren Katharina Jacobsson som skrev den mest lästa avhandlingen 2017 här!

Sidan publicerades 2018-04-16 11:17 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Vuxenutbildning i fokus, 23 okt i Stockholm

Att bemöta och undervisa vuxna elever kräver en riktad pedagogik och didaktik samt en förståelse för elevernas studiebakgrund som kan vara kantad av tidigare skolmisslyckanden. Det innebär att du som lärare, utöver uppdraget att förmedla ämneskunskaper, även behöver motivera elever som ofta saknar studievana.

Nyanländas lärande, 13 sept i Malmö

Ta del av intressanta föreläsningar och exempel från praktiken med fokus på hur skolan kan erbjuda nyanlända elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Konferensen vänder sig till dig som möter nyanlända elever på högstadiet och gymnasiet. Välkommen!

Promoting integration through child care: Lessons from Norway

Försök med avgiftsfri förskola i Oslo i områden med stor andel barn med utländsk bakgrund förbättrade barnens läsfärdighet och kunskaper i matematik. För flickor förbättrades även språkfärdigheterna. Det visar forskning som presenteras i en ny SNS-rapport. Resultaten pekar mot att förskolan har betydelse för social rörlighet bland barn med utländsk bakgrund, särskilt flickor. (pdf)

MDH-forskare: ”Att takta” kan spara tid och pengar

Forskare vid Mälardalens högskola (MDH) har undersökt hur man kan förbereda organisationer för samverkan. Resultatet visar att många verksamheter skulle gynnas av att synka ihop sina gränsöverskridande aktiviteter, vilket lett till att ett nytt begrepp myntats: att takta.

Ulrika Björkstén: Inget självständigt skapande utan hantverk

Forskare i pedagogik vid universitetet i Uppsala har gjort en empirisk undersökning bland niondeklassare, för att försöka utröna om kritiskt tänkande är en helt egen övergripande kompetens som går att avgränsa från ämnesspecifika kunskaper. Både fakta och ämnesspecifika metoder är grundläggande för kritiskt tänkande, menar Vetenskapsradions Ulrika Björkstén.

4-5 december 2018: Vetenskapsrådets konferens Resultatdialog

Resultatdialogen är en årlig sammankomst som Vetenskapsrådet arrangerat sedan 2005. I år står Umeå universitet som värd tillsammans med Vetenskapsrådet, en myndighet under Utbildningsdepartementet.

Gunnlaugur Magnússon: Replik på “Lärarutbildningen gör ingen nytta”

Gunnlaugur Magnússon ger replik på Isak Skogstads inlägg om lärarutbildningen.

”Hög tid att svenska företag använder chansen till forskningssamarbeten”

I Tanzania sitter ett stort antal personer som doktorerat i Sverige i regeringen och andra topposter. Men denna unika möjlighet används inte av svenska universitet eller företag, hävdar flera forskare.

Seminarium: Målet = bli bättre på att forska tillsammans

Genom Samhällskontraktet har Mälardalens högskola, Eskilstuna kommun, Västerås stad, Landstinget Sörmland och Region Västmanland ingått ett avtal om att forska tillsammans för gemensam nytta. Ett sådant nära samarbete innebär både möjligheter och utmaningar, något som diskuteras vid ett seminarium på högskolan i september.

Forskning i framkant när lärosäten samarbetar

Under ett seminarium på Högskolan i Borås på onsdagen fick publiken se hur roboten Pepper kan förstå och interagera med en människa genom beröring tack vare smarta textilier. Det är ett av många resultat från fem års forskningssamarbete mellan högskolorna i Skövde och Borås.

Från sfi till Komvux

Andelen nyanlända med låg utbildning växer. Därför har Malmö stad dragit igång en kampanj för att locka fler att studera vidare. På Komvux Södervärn läser sfi-elever in grundläggande matematik med flerspråkigt stöd.

Från psykisk ohälsa till framtidstro tack vare SIS-medel och följeforskning

Hur kan man vända en negativ spiral av psykisk ohälsa bland unga kvinnor på gymnasiet? Det går, även om det är lättare sagt än gjort. Det vet man på Restaurang- och livsmedelsprogrammet och Hotell- och turismprogrammet på Jämtlands gymnasium i Östersund.  

Tidskriften SO-didaktik nummer 5 2018

Nu finns det femte numret av SO-didaktik fritt tillgängligt på webben. SO-didaktik är en tidskrift om undervisning i geografi, historia, religion och samhällskunskap och vänder sig till lärare som undervisar i grundskolan och gymnasiet. Det femte numrets tema är undervisning och lärande utanför skolan samt materialitet.  

Doktorand undersöker samhällsinflytande för unga vuxna med intellektuell funktions-nedsättning

Järfälla kommun är en av Sveriges kommuner som startat ett inflytandecafé. Detta riktar sig till ungdomar och unga vuxna med funktionsnedsättning. Forskaren Jenny Rosendahl, vid Specialpedagogiska institutionen, undersöker hur det ser ut med demokrati och inflytande i kommunen för denna grupp samhällsmedborgare.

Nyckeln till likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg

Lärare måste få ökade möjligheter att kontinuerligt diskutera och utvärdera elevers skrivande i relation till den undervisning som ges. Sådana samtal är nödvändiga för att elever ska få en likvärdig skrivundervisning och rättvisande betyg. Det hävdar Per Blomqvist som forskat om lärares normer, beslut och samstämmighet i samtal om bedömning av gymnasieelevers skrivande.

Hälsofrämjande projekt i förorten minskade inte ungas stillasittande

Medan det hälsobefrämjande projektet i Göteborgsförorten Angered pågick visade resultaten att ungdomarna var ungefär lika fysiskt aktiva som ungdomar från andra områden i Sverige, med högre socioekonomisk status. Men forskningen visar att det är svårt att få till en bestående förändring. Trots goda erfarenheter visade det sig att interventionen inte hade någon positiv effekt efter två år.

Konferenser
Lediga tjänster
Fler platsannonser
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Valet 2018
  Nytt nr av Skolporten ute 16 maj!

Tema: Valet 2018

Forskarna om vilka som är de viktigaste skolpolitiska frågorna inför valet 2018. Dessutom: Stor intervju med Peyman Vahedi, om att driva förändring – och att inte vara i vägen som rektor.

Läs mer och bli prenumerant
5 mest lästa på FoU

Så blir betygen i skrivning rättvisa

Att betygssätta en elev är svårt, inte minst när det handlar om komplexa handlingar som skrivande. Nyckeln till rättvisa betyg är att ge lärare möjlighet att kontinuerlig diskutera och utvärdera elevers skrivande i relation till den undervisning som ges, menar Per Blomqvist som forskat om lärares normer, beslut och samstämmighet när det gäller bedömning av gymnasieelevers skrivande.

Anders Jönsson: Är kriterier bra eller dåliga?

Det är många som har starka åsikter om kriterier och nivåbeskrivningar, och huruvida man kan och bör kommunicera kriterier till elever och studenter. Men kan man egentligen hävda att kriterier är bra eller dåliga? Om det skriver Anders Jönsson, professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad.

Elevernas frågor fördjupar matten

Matematikundervisningen blir mer komplex när elevernas frågor tas på allvar och ges utrymme. Det konstaterar Tuula Maunula, som har filmat och analyserat genomgångar i matematik.

Gunnar Cardell: Replik på replik till “Ett gemensamt eller många enskilda yrkesspråk?”

När jag skriver om yrkesspråk menar jag en vetenskapligt grundad begreppsapparat som underlättar de professionellas reflekterande, arbete, samverkan och lärande, skriver Gunnar Cardell i en replik.

”Lärare måste jobba helger för att hinna”

Gymnasielärare har svårt att hinna med sitt arbete och många vill byta jobb. Missnöjet gäller oavsett huvudman, visar Karolina Parding i en ny forskningsrapport.