10 mest lästa avhandlingarna 2018

1. Vad händer i själva verket? Om styrning och handlingsutrymme i Skolverket under åren 1991–2014
Forskare: Eva Maria Magnusson
Disputerade: 2018-06-04 vid Uppsala universitet

2. Raka spår, sidospår, stopp. Vägen genom gymnasieskolans språkintroduktion som ung och ny i Sverige
Forskare: Mirjam Hagström
Disputerade: 2018-09-14 vid Linköpings universitet

3. Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan
Forskare: Malin Nilsen
Disputerade: 2018-11-09 vid Göteborgs universitet

4. “Count on me!” Mathematical development, developmental dyscalculia and computer-based intervention
Forskare: Linda Olsson
Disputerade: 2018-01-19 vid Linköpings universitet

5. Closing the gap. How an adaptive behavioral based program on a tablet can help low performing children catch up in math. A randomized placebo controlled study
Forskare: Martin Hassler Hallstedt
Disputerade: 2018-02-16 vid Uppsala universitet

6. Föränderlig tillblivelse. Figurationen av det posthumana förskolebarnet
Forskare: Therese Lindgren
Disputerade: 2018-10-12 vid Malmö universitet

7. Psykiatriseringen av skolkaren. BUP och det institutionella omhändertagandet av ungdomar som inte går till skolan
Forskare: Hans Ek
Disputerade: 2018-09-28 vid Umeå universitet

8. Peer interaction in preschool: necessary, but not sufficient. The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support.
Forskare: Madeleine Sjöman
Disputerade: 2018-03-16 vid Jönköping university

9. Det ansvarsfulla mötet. En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan
Forskare: Mie Josefson
Disputerade: 2018-02-02 vid Stockholms universitet

10. Extremisten i klassrummet. Perspektiv på skolans förväntade ansvar att förhindra framtida terrorism
Forskare: Christer Mattsson
Disputerade: 2018-02-23 vid Göteborgs universitet


Pedagogisk forskning 2018.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning. Läs bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Missa inte! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-04-09 15:04 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

En dator per elev ger vare sig sämre eller bättre studieresultat

Högstadieelever som får en egen dator genom skolan får varken bättre eller sämre studieresultat än andra. Det visar en ny rapport från IFAU. Däremot finns tendenser till ökade resultatskillnader mellan barn till föräldrar med olika utbildningsnivå.

”Tillit i stället för kontroll – hur kan styrsystemen göras om?”

Tillitsbaserad styrning av Jonas Österberg och antologin Ett annorlunda ledarskap, där ett antal statsvetare skriver om chefskap i offentlig förvaltning, är ämnena för denna litteraturkrönika. Att ansvarsutkrävande från huvudmannen ska ersättas av stöd till rektorerna är en spännande tes, skriver läraren och organisationskonsulten Peter Fowelin.

Ny podcast om pedagogisk forskning

De första avsnitten av podcasten Poddagogen som görs i samarbete med Skolporten finns nu tillgängliga. I varje avsnitt intervjuas nydisputerade forskare inom utbildningsvetenskap och tanken med podden är att sprida nya forskningsresultat inom området.

Övertolkad?

Hjärnforskaren Torkel Klingberg har blivit en galjonsfigur för motståndet mot skolans digitalisering. Men det han strävar efter är att revolutionera skolan med hjälp av digitala verktyg.

5 ways to combat classroom isolation

After recognizing that he and his students lacked global awareness, third-grade teacher Michael Dunlea says he found ways to engage students in the world around them and curb classroom isolation. In this blog post, he shares five strategies he adopted, including using online platforms to connect with scientists and engaging with virtual classroom partners and pen pals.