2019-04-09 15:04  2398 Dela:

10 mest lästa avhandlingarna 2018

1. Vad händer i själva verket? Om styrning och handlingsutrymme i Skolverket under åren 1991–2014
Forskare: Eva Maria Magnusson
Disputerade: 2018-06-04 vid Uppsala universitet

2. Raka spår, sidospår, stopp. Vägen genom gymnasieskolans språkintroduktion som ung och ny i Sverige
Forskare: Mirjam Hagström
Disputerade: 2018-09-14 vid Linköpings universitet

3. Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan
Forskare: Malin Nilsen
Disputerade: 2018-11-09 vid Göteborgs universitet

4. “Count on me!” Mathematical development, developmental dyscalculia and computer-based intervention
Forskare: Linda Olsson
Disputerade: 2018-01-19 vid Linköpings universitet

5. Closing the gap. How an adaptive behavioral based program on a tablet can help low performing children catch up in math. A randomized placebo controlled study
Forskare: Martin Hassler Hallstedt
Disputerade: 2018-02-16 vid Uppsala universitet

6. Föränderlig tillblivelse. Figurationen av det posthumana förskolebarnet
Forskare: Therese Lindgren
Disputerade: 2018-10-12 vid Malmö universitet

7. Psykiatriseringen av skolkaren. BUP och det institutionella omhändertagandet av ungdomar som inte går till skolan
Forskare: Hans Ek
Disputerade: 2018-09-28 vid Umeå universitet

8. Peer interaction in preschool: necessary, but not sufficient. The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support.
Forskare: Madeleine Sjöman
Disputerade: 2018-03-16 vid Jönköping university

9. Det ansvarsfulla mötet. En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan
Forskare: Mie Josefson
Disputerade: 2018-02-02 vid Stockholms universitet

10. Extremisten i klassrummet. Perspektiv på skolans förväntade ansvar att förhindra framtida terrorism
Forskare: Christer Mattsson
Disputerade: 2018-02-23 vid Göteborgs universitet


Pedagogisk forskning 2018.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning. Läs bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Missa inte! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-04-09 15:04 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Vilken skola vill vi ha?

I Sverige har vi backat från inkludering som politiskt mål, medan andra länder ser inkludering som ett sätt att motverka extremism och polarisering i samhället. Det menar Gunnlaugur Magnússon, docent och utbildningsforskare vid Uppsala universitet, som intervjuas i Skolportens magasin.

Konkret digitalisering

Skapandet av en tillgänglig lärmiljö är det viktigaste syftet med digitaliseringen, enligt författarna av boken Digitala möjligheter – i en lärmiljö för alla. 

”Både katederundervisning och elevcentrering fungerar”

Katederundervisning och elevcentrerad undervisning ställs ofta mot varandra. I en ny forskningssammanställning visar Skolforskningsinstitutet att dessa perspektiv kan vara mer eller mindre lämpliga i olika undervisningssituationer och för olika elever i en och samma klass.

Stresstudie på skolbarn: alla skulle må bra av att varva ner

Stressen dyker upp lite varstans. Över att inte hinna i tid, inte prestera tillräckligt bra, inte kunna hantera kompisrelationerna. Distriktssköterskestudenterna Alexandra Warghoff och Sara Persson lät skolbarnen själva beskriva stressen, och nu är orden och tankarna publicerade i en internationell tidskrift.

Är du lönsam, lille vän?

Systemskiftet i svensk skola har skett på tre plan; ekonomiskt, organisatoriskt och genom en pedagogisk decentralisering. Det hävdar sociologen och före detta aktivisten Majsa Allelin i en avhandling där hon menar att skolans lönsamhet ­hamnat helt i fokus.