Dela:

10 mest lästa avhandlingarna 2018

1. Vad händer i själva verket? Om styrning och handlingsutrymme i Skolverket under åren 1991–2014
Forskare: Eva Maria Magnusson
Disputerade: 2018-06-04 vid Uppsala universitet

2. Raka spår, sidospår, stopp. Vägen genom gymnasieskolans språkintroduktion som ung och ny i Sverige
Forskare: Mirjam Hagström
Disputerade: 2018-09-14 vid Linköpings universitet

3. Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan
Forskare: Malin Nilsen
Disputerade: 2018-11-09 vid Göteborgs universitet

4. “Count on me!” Mathematical development, developmental dyscalculia and computer-based intervention
Forskare: Linda Olsson
Disputerade: 2018-01-19 vid Linköpings universitet

5. Closing the gap. How an adaptive behavioral based program on a tablet can help low performing children catch up in math. A randomized placebo controlled study
Forskare: Martin Hassler Hallstedt
Disputerade: 2018-02-16 vid Uppsala universitet

6. Föränderlig tillblivelse. Figurationen av det posthumana förskolebarnet
Forskare: Therese Lindgren
Disputerade: 2018-10-12 vid Malmö universitet

7. Psykiatriseringen av skolkaren. BUP och det institutionella omhändertagandet av ungdomar som inte går till skolan
Forskare: Hans Ek
Disputerade: 2018-09-28 vid Umeå universitet

8. Peer interaction in preschool: necessary, but not sufficient. The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support.
Forskare: Madeleine Sjöman
Disputerade: 2018-03-16 vid Jönköping university

9. Det ansvarsfulla mötet. En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan
Forskare: Mie Josefson
Disputerade: 2018-02-02 vid Stockholms universitet

10. Extremisten i klassrummet. Perspektiv på skolans förväntade ansvar att förhindra framtida terrorism
Forskare: Christer Mattsson
Disputerade: 2018-02-23 vid Göteborgs universitet


Pedagogisk forskning 2018.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning. Läs bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Missa inte! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-04-09 15:04 av Moa Duvarci Engman


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Rektors pedagogiska ledarskap

Hur kan rektor navigera mellan de olika och ibland motstridiga krav och förväntningar som ställs på pedagogiska ledare? Det är något som forskaren Katarina Ståhlkrantz undersöker i sin bok om pedagogiskt ledarskap.

Forskning för lugnare klassrum

Många lärare kämpar med att få till en lugn klassrumsmiljö. Marcus Samuelsson vid Linköpings universitet medverkar i en rapport om hur lärare kan arbeta för att upprätthålla studieron i klassrummet. Rapporten är framtagen på uppdrag av Skolforskningsinstitutet.

”Mer fjärr- och distansundervisning kan ge elever ökade möjligheter”

Vanlig fjärr- och distansundervisning blandas i debatten ihop med den nödundervisning i digital form som skolor temporärt införde under pandemin. Det medför rädsla inför en nödvändig utveckling, där fjärr- och distansundervisning behöver få större utrymme än vad reglerna idag tillåter, skriver Anna Åkerfeldt, forskare och process- och projektledare för Ifous FoU-program Digitala lärmiljöer.

3 ways administrators can show they care about teachers as people

It’s easy for school leaders to get caught up in roles and responsibilities—but it’s important to remember that teachers are more than their job titles.

Förskolebarn får lära sig kemi och fysik

Vart försvinner vattnet när man kokar det i en kastrull? Varför dunstar vattenpölen på gården? Visst kan femåringar förstå fysikaliska begrepp – särskilt när experimenten kan utföras med lera och lego.