Dela:

10 mest lästa avhandlingarna 2018

1. Vad händer i själva verket? Om styrning och handlingsutrymme i Skolverket under åren 1991–2014
Forskare: Eva Maria Magnusson
Disputerade: 2018-06-04 vid Uppsala universitet

2. Raka spår, sidospår, stopp. Vägen genom gymnasieskolans språkintroduktion som ung och ny i Sverige
Forskare: Mirjam Hagström
Disputerade: 2018-09-14 vid Linköpings universitet

3. Barns och lärares aktiviteter med datorplattor och appar i förskolan
Forskare: Malin Nilsen
Disputerade: 2018-11-09 vid Göteborgs universitet

4. “Count on me!” Mathematical development, developmental dyscalculia and computer-based intervention
Forskare: Linda Olsson
Disputerade: 2018-01-19 vid Linköpings universitet

5. Closing the gap. How an adaptive behavioral based program on a tablet can help low performing children catch up in math. A randomized placebo controlled study
Forskare: Martin Hassler Hallstedt
Disputerade: 2018-02-16 vid Uppsala universitet

6. Föränderlig tillblivelse. Figurationen av det posthumana förskolebarnet
Forskare: Therese Lindgren
Disputerade: 2018-10-12 vid Malmö universitet

7. Psykiatriseringen av skolkaren. BUP och det institutionella omhändertagandet av ungdomar som inte går till skolan
Forskare: Hans Ek
Disputerade: 2018-09-28 vid Umeå universitet

8. Peer interaction in preschool: necessary, but not sufficient. The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support.
Forskare: Madeleine Sjöman
Disputerade: 2018-03-16 vid Jönköping university

9. Det ansvarsfulla mötet. En närhetsetisk analys av omsorgens innebörder i förskolan
Forskare: Mie Josefson
Disputerade: 2018-02-02 vid Stockholms universitet

10. Extremisten i klassrummet. Perspektiv på skolans förväntade ansvar att förhindra framtida terrorism
Forskare: Christer Mattsson
Disputerade: 2018-02-23 vid Göteborgs universitet


Pedagogisk forskning 2018.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning. Läs bilagan gratis i appen Skolporten!

Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Missa inte! Nu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!

Sidan publicerades 2019-04-09 15:04 av Moa Duvarci Engman


Skolportens digitala kurser
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Kan hälsoenkäter skada elevernas hälsa?

Hälsoenkäter som görs i skolan kan göra elever medvetna om sin socioekonomiska position, visar en forskningsstudie vid Linköpings universitet. "Vissa upplevde skam och funderade på att dölja sanningen för att skydda sig och sin familj", säger Anette Wickström, biträdande professor i kritiska barnstudier.

Många pusselbitar bakom lyckad skolstart

Kid är sex år och går första året på grundsärskolan i Ljungaverk i Ånge. Hans skolstart var mycket väl förberedd och det lade grunden för en positiv utveckling.

Unikt samarbete ger Sveriges första professur i sakprosa

Sveriges första professur i gestaltande sakprosa blir verklighet. Det sker genom ett samarbete mellan Linnéuniversitet, stiftelsen Natur & Kultur, Läromedelsförfattarna och Sveriges Författarförbund.

Matematikundervisning är sämre i redan utsatta skolor

I skolklasser med en hög andel elever med sämre socioekonomiska förutsättningar täcker undervisningen in färre delar av kunskapsinnehållet i matematik och lärare uppger i högre grad att de inte är väl förberedda på att undervisa. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet vars författare efterlyser åtgärder för att skapa en mer likvärdig skola.

Flimmer kan hjälpa barn som har svårt att läsa

”Myrornas krig” kan hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter, visar en ny svensk-norsk studie. ”Det visuella bruset kan jämföras med att ge barnen ett par glasögon. Effekten på läsning och minne är omedelbar,” säger en lektor i pedagogik.