Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

10 mest lästa avhandlingarna år 2021

Publicerad:2022-04-07
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

1. Avhandling:Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
Forskare: Emma Laurin
Disputerade: 2021-06-04 vid Uppsala universitet

Läs mer om Emma Laurins forskning här!

2. Avhandling:Man är ju typ elev, fast på avstånd”. Problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrars och skolpersonals perspektiv
Forskare: Tobias Forsell
Disputerade: 2021-01-08 vid Umeå universitet

3. Avhandling:Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
Forskare: Carina Berkhuizen
Disputerade: 2021-06-04 vid Uppsala universitet

4. Avhandling:Uppdrag undervisning. Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan
Forskare: Ebba Hildén
Disputerade: 2021-05-07 vid Karlstads universitet

5. Avhandling:Undervisningsuppdraget i förskolan ur ett didaktiskt perspektiv
Forskare: Ester Catucci
Disputerade: 2021-10-22 vid Mälardalens högskola

6. Avhandling:Early Numeracy Development. Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties
Forskare: Heidi Hellstrand
Disputerade: 2021-07-05 vid Åbo Akademi

7. Avhandling:Skrivandets gränser. Normering genom skrivdiskurser i tidig skrivundervisning
Forskare: Camilla Forsberg
Disputerade: 2021-05-28 vid Linnéuniversitetet

8. Avhandling:X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik: Med fokus på tidig algebra i Sverige
Forskare: Lars Madej
Disputerade: 2021-01-22 vid Uppsala universitet

9. Avhandling:Att vara och inte vara – Elevpositioner(ingar) i spänningsfältet mellan svenska och svenska som andraspråk
Forskare: Frida Siekkinen
Disputerade: 2021-02-26 vid Göteborgs universitet

10. Avhandling:Socialt lärande i fritidshemmet. En intervjustudie med fritidshemspersonal och fritidshemsrektorer
Forskare: Kristina Jonsson
Disputerade: 2021-04-23 vid Mälardalens högskola

Artikeln är publicerad i den årliga forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2021 – ute 31/3! Läs hela bilagan utan kostnad här!

Bilagan följer med Skolporten nr 2/2022 och sammanställer 2021 års avhandlingar inom utbildningsvetenskaplig forskning.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev