Hoppa till sidinnehåll
Favorit

1:1 utmaning för lärarna

Publicerad:2015-09-17
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

 

Martin Tallvid
Martin Tallvids avhandling valdes till favorit av Skolportens lärarpanel.

Digitalisering i klassrummet innebär stora utmaningar för lärare. När eleverna jobbar vid varsin dator behöver pedagogiken anpassas för att undervisningen ska bli effektiv, visar Martin Tallvids avhandling.

Forskaren och gymnasieläraren Martin Tallvid är glad och lite förvånad över den uppmärksamhet som hans avhandling fått i tidningar och nyhetsprogram på tv. Under tre månader har avhandlingen laddats ner över 3 000 gånger från databasen vid Göteborgs universitet.

– Det har saknats svensk forskning om vilka konsekvenser som datorer och läsplattor får i klassrummet. Ämnet är aktuellt och verkar intressera många, såväl lärare som föräldrar, konstaterar han. Avhandlingen visar att lärarrollen påverkas när eleverna får tillgång till egna datorer med internetuppkoppling i klassrummet.

Skolportens favorit

Förutom att läraren måste behärska ny teknik som programvaror och appar, ifrågasätts lärarens kunskaper när eleverna snabbt själva kan leta fram information på nätet. Martin Tallvid menar att det utan pedagogiska planer och fortbildning för lärarna finns en risk för att datorerna huvudsakligen används som surf- och skrivmaskiner och att undervisningen blir ineffektiv.

– Kollegialt lärande kan vara ett bra sätt att ta till sig tekniken på och i diskussioner med andra lärare går det att hitta nya pedagogiska lösningar, säger han.

I höst fortsätter Martin Tallvid som lärare på Lindholmens tekniska gymnasium i Göteborg, samtidigt som han arbetar med ett förslag till utformning av IT i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Han menar att de blivande lärarna möts av en alltmer digitaliserad skola och behöver förberedas inför det. Så småningom hoppas Martin Tallvid kunna forska vidare om den kommande teknikutvecklingen i skolan.

– Jag vill blicka framåt!

 

FAKTA/

Forskare: Martin Tallvid, 59 år, bor i Pixbo utanför Göteborg.
Bakgrund: Ursprungligen mellanstadielärare, högstadielärare och speciallärare. För femton år sedan vidareutbildade han sig till gymnasielärare i samhällskunskap, psykologi och mediekunskap.
Avhandling: 1:1 i klassrummet – analyser av en pedagogisk praktik i förändring

 

Av Kristina Karlberg


 

Omslag_Skolporten nr 3_2015

Artikeln är ursprungligen publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 3 2015, ute nu!

Inte redan prenumerant? Prenumerera här!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev