5 vägar till bättre ledarskap
I framgångsrika skolor jobbar skolledaren med elevernas lärande och resultat i fokus. Forskaren Viviane Robinson har undersökt hur de gör.
De allra flesta skolledare vill göra skillnad för sina elever. Men att hitta verktygen för att nå dit kan vara svårt. Skolledarens effekt på elevers lärande beaktas sällan när man bedömer skolledares kvaliteter. I stället ligger fokus vanligen på administrativa kvaliteter. Det räcker inte, menar den internationellt kända forskaren Viviane Robinson, professor vid universitetet i Auckland, Nya Zeeland, och gästprofessor vid Institute of Education, Londons universitet. Poängen med skolan är att se till att eleverna lär sig det samhället har bestämt. Därför måste skolledarens centrala roll vara att göra detta möjligt, menar hon. För att lyckas gäller det att fatta beslut och handla utifrån den inverkan besluten har på elevernas resultat.
Artikeln är tidigare publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2015, beställ ditt ex här!
Nytt nr av Skolportens forskningsmagasin ute nu!
KAMPANJERBJUDANDE!
Just nu får du 6 nr (helår) av Skolporten för endast 349 kr!+ Du får välja 3 nr av Språktidningen eller Forskning & Framsteg gratis!Beställ Skolporten här!

Stockholm
Svenska för högstadiet och gymnasiet
Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning
Perspektiv på samernas historia
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 11 maj – 15 jun 2026



